Lecturer Education and Didactics, Methodology and Internship coƶrdinator

Vivian Knols

Music in Education

Vivian Knols (1973) is sinds 2012 verbonden aan het Conservatorium Maastricht. Ze doceert vakdidactiek en is stage- en studieloopbaanbegeleider. Ze studeerde schoolmuziek en orthopedagogische muziekbeoefening aan het Conservatorium Maastricht, waar ze in 1997 haar diploma haalde. In datzelfde jaar startte ze als muziekdocent aan de Fontys Pabo in Tilburg. Het werken aan de pabo combineerde ze met het werken als vakleerkracht op verschillende basisscholen in Maastricht en in Tilburg.

In 2002 was ze, als docent brede muzikale ontwikkeling PIVO (project inleidend viool onderwijs) voor kleuters, verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Van 2003 tot 2005 zette ze haar ervaring in het opleiden van leerkrachten basisonderwijs in bij haar werk voor VSO (voluntary services overseas) in Ethiopiƫ. Ze trainde opleidingsdocenten in het meer interactief werken met studenten en het doen van action research. Sinds 2006 is ze werkzaam in Sittard aan de Nieuwste Pabo en doet ze regelmatig freelance werkzaamheden voor Kaleidoscoop, bureau voor cultuureducatie in Maastricht. Tevens is ze lid van de vereniging Netwerk Muziekdocenten Pabo, die door advisering mede zorg draagt voor kwaliteitsverbetering van externe producten. Zo was ze inhoudelijk adviseur bij Muziek Meester! 2004 en zat ze in de resonansgroep voor Moet je doen Muziek 2007. Daar schreef ze ook lessen voor. In vaktijdschrift Pyramide, van de vereniging Gehrels Muziekeducatie, verschijnen regelmatig lessen van haar.
In 2010 haalde Vivian haar Master Kunst en Educactie bij Fontys Hogescholen en Zuyd Hogeschool.
-----
Teaching Methodology is taught by Vivian Knols (born 1973), who has worked at Conservatorium Maastricht since 2012. She is also a teaching practice tutor and academic guidance counsellor within the Music in Education department. She uses her experience as a music teacher (including at the Royal Conservatoire in The Hague) for the benefit of more than just the Dutch market. For VSO (Voluntary Services Overseas), she worked in Ethiopia for two years, training teacher trainers to work more interactively with students and conduct action research. In addition to her job at Conservatorium Maastricht, she works for primary teacher training college De Nieuwste Pabo in Sittard, and does freelance work for Kaleidoscoop, an agency for cultural education in Maastricht. She is a member of the Dutch Association of Music Education Lecturers and regularly publishes lessons in De Pyramide, the journal of the Gehrels Society for Music Education.