Vragen?
Neem contact op met Felix Havenith (opleidingsmanager Docent Muziek), via felix.havenith@zuyd.nl
Om goed aan te sluiten bij ons programma in het eerste jaar willen we graag jouw theoretische kennis en vaardigheden testen. Deze theorietest is online en maak je vanuit thuis. Hieronder zie je op welke onderdelen je wordt getoetst.
Noten lezen
• Noten lezen en schrijven in de G-sleutel en F-sleutel.
Toonsoorten
• Toonsoorten herkennen en schrijven tot en met 7 voortekens. (bijv. 2 kruisen = D groot/majeur of B klein/mineur)
Toonladders
• Basistoonladders: majeur, mineur (oorspronkelijk/harmonisch/melodisch) herkennen en schrijven vanuit een gegeven grondtoon.
Toonladders en toonsoorten (gecombineerd)
Je bent in staat majeur en mineur toonsoorten en toonladders te herkennen en te schrijven tot en met 4 voortekens.
Intervallen
• Stijgende en dalende intervallen herkennen en schrijven vanaf een gegeven noot.
Drieklanken
• Basisdrieklanken: majeur, mineur, verminderd, overmatig herkennen en noteren in de verschillende omkeringen.
Dominantseptiemakkoord
• Het dominantseptiemakkoord herkennen en schrijven in verschillende omkeringen.
Drieklanken en dominantseptiemakkoord
• De drieklanken majeur, mineur en verminderd en het dominantseptiemakkoord herkennen en schrijven.
Weten waar je staat en voorbereiden?
Je kunt je op bovenstaande onderdelen gemakkelijk thuis voorbereiden. We hebben een aantal linkjes voor je klaargezet:
Neem contact op met Felix Havenith (opleidingsmanager Docent Muziek), via felix.havenith@zuyd.nl
In het praktijkdeel kijken we naar niveau en speelkwaliteit (interpretatie en muzikaliteit). Je neemt 10 video’s op waarin je muzikale ervaring en muzikale veelzijdigheid toont.
Richtlijn
Hieronder vind je een overzicht van hoe je programma er uit ziet. In totaal bereid je 10 stukken voor, met een zo breed mogelijke representatie van genres/stijlen. Denk aan pop, klassiek, kinderliedjes, cabaret/musical, jazz, etc.
We verwachten: 
2B. Voorbeeldlijst
Om een idee te krijgen vind je hieronder een lijst die geschikt zou kunnen zijn voor een toelating. (let op: dit is maar een voorbeeld, graag zelf naar eigen kwaliteit invullen).
Hieronder vind je een aantal richtlijnen v.w.b. een comfortabel speelniveau of speelwijze. Ook als je dit niveau nog net niet hebt of je twijfelt, doe wat je kunt.
Piano
Een comfortabel instapniveau voor piano is bijvoorbeeld:
Voor Jazz/pop zou je deze richtlijnen kunnen gebruiken voor het kiezen van je repertoire:
Gitaar (bewerkt door Pieter)
Wanneer je jezelf begeleidt op gitaar, worden er naar de volgende technieken/speelwijzen gekeken:
Hoe meer diversiteit je hierin kan laten zien, hoe beter.
Zang
Bij het uitzoeken van de zangstukken (met of zonder eigen begeleiding), kun je kiezen:
Je kiest minimaal twee verschillende talen.
Tijdens het toelatingsexamen bekijken we of je stemgebruik en uitdrukkingsvermogen voldoende te ontwikkelen zijn. We verwachten op zijn minst dat je één klassiek stuk/lied laat horen. Als dit nieuw voor je is, kun je gebruik maken van de volgende suggesties:
Melodie-instrument
Indien je een ander instrument bespeelt (bijv. saxofoon), adviseren we je om ook hiermee je speelkwaliteit te demonstreren.
Heb je specifieke vragen of twijfels over je programma dan kun je mailen naar onze commissie:
Gitaar: pieter.vermeulen@zuyd.nl
Zang: bart.verhagen@zuyd.nl
Piano: levon.harutiunyan@zuyd.nl
Overige vragen voor Hoofd afdeling Docent Muziek: felix.havenith@zuyd.nl
Richtlijnen auditie-opnames:
Bij het auditieve gedeelte (gehoor & solfège) van de toelating wordt je muzikaal gehoor getest. Er wordt voornamelijk gelet op de intuïtieve onderdelen waarbij je iets moet herhalen, nazingen en opschrijven.
Deze onderwerpen komen aan bod:
Intervallen
Stijgend en dalend herkennen en nazingen
Geheugentraining
Je kunt een voorgezongen ritme ±2 maten nadoen
Je kunt een voorgespeeld melodiefragment van enkele maten op gehoor nazingen
Melodisch dictee
Een eenstemmige eenvoudige melodie, onder begeleiding, noteren in g- of f-sleutel, zonder alteraties.
Ritmisch dictee
Je kunt een eenvoudig voorgezongen ritme noteren en uitvoeren.
Toonladders
Je kent de volgende toonladders: majeur, mineur. oorspronkelijk/harmonisch/melodisch
Solfège (van blad zingen)
Je kunt een eenvoudige melodie, met begeleiding van de docent, van blad zingen (zonder alteraties, eenvoudig ritme, echter wel met enkele sprongen).
Tijdens de ‘workshop’ worden de auditanten onderworpen aan een aantal muzikale oefeningen waarbij gevoel voor pulse en ritmiek centraal staan. Daarnaast zijn de oefeningen ook uiterst geschikt om te kijken naar je vermogen tot muzikale anticipatie improvisatie. Je kunt je voor deze workshop niet specifiek voorbereiden. De workshop richt zich op je tot dan toe ontwikkelde praktische muzikale vaardigheden
Tijdens een kort informeel gesprek van ongeveer 20 min met het Hoofd van de opleiding (Felix Havenith) vertel je over je motivatie en drijfveren om deze opleiding te doen. Dit is geen sollicitatiegesprek, maar een open en eerlijk gesprek om kennis te maken en te kijken of de verwachtingen van beide kanten reëel zijn.