Vragen?
Neem contact op met Felix Havenith (opleidingsmanager Docent Muziek), via felix.havenith@zuyd.nl
Om goed aan te sluiten bij ons programma in het eerste jaar willen we graag jouw theoretische kennis en vaardigheden testen. Deze theorietest is online en maak je vanuit thuis. Hieronder zie je op welke onderdelen je wordt getoetst.
Noten lezen
• Noten lezen en schrijven in de G-sleutel en F-sleutel.
Toonsoorten
• Toonsoorten herkennen en schrijven tot en met 7 voortekens. (bijv. 2 kruisen = D groot/majeur of B klein/mineur)
Toonladders
• Basistoonladders: majeur, mineur (oorspronkelijk/harmonisch/melodisch) herkennen en schrijven vanuit een gegeven grondtoon.
Toonladders en toonsoorten (gecombineerd)
Je bent in staat majeur en mineur toonsoorten en toonladders te herkennen en te schrijven tot en met 4 voortekens.
Intervallen
• Stijgende en dalende intervallen herkennen en schrijven vanaf een gegeven noot.
Drieklanken
• Basisdrieklanken: majeur, mineur, verminderd, overmatig herkennen en noteren in de verschillende omkeringen.
Dominantseptiemakkoord
• Het dominantseptiemakkoord herkennen en schrijven in verschillende omkeringen.
Drieklanken en dominantseptiemakkoord
• De drieklanken majeur, mineur en verminderd en het dominantseptiemakkoord herkennen en schrijven.
Weten waar je staat en voorbereiden?
Je kunt je op bovenstaande onderdelen gemakkelijk thuis voorbereiden. We hebben een aantal linkjes voor je klaargezet:
Neem contact op met Felix Havenith (opleidingsmanager Docent Muziek), via felix.havenith@zuyd.nl
Iedere kandidaat krijgt de gelegenheid zijn/haar muzikaliteit en muzikale vaardigheden te laten zien op een eigen authentieke wijze. Dit doe je door een repertoirelijst te sturen naar felix.havenith@zuyd.nl. Zodra jouw reportoirelijst wordt bevestigd maak je video opnames van je programma (je kunt natuurlijk ook alvast je belangrijkste werken opnemen om tijd te winnen).
Algemeen
Over het algemeen zal de speelkwaliteit (interpretatie en muzikaliteit) van groter belang zijn dan de bereikte moeilijkheidsgraad. Bij het lezen van de eisen hieronder moet je vooral niet in de stress raken. Doe je ding en doe wat je kunt. Niet geschoten is altijd mis. (en durf vragen te stellen over het repertoire)
Richtlijn
Hieronder vind je een overzicht van hoe je programma er ongeveer uit moet zien. In totaal bereid je bij voorkeur 10 stukken voor (meer mag!), met een zo breed mogelijke representatie van genres. Denk aan pop, klassiek, kinderliedjes, musical, jazz, etc.
Bijvoorbeeld:
1. piano- of gitaarbegeleiding + zang
2. piano- of gitaarbegeleiding + zang
3. piano- of gitaarbegeleiding + zang
4. piano- of gitaarbegeleiding + zang
5. zang, zonder begeleiding of begeleid door iemand anders
6. zang, zonder begeleiding of begeleid door iemand anders
7. piano klassiek/van partituur (mag eenvoudig)
8. gitaar melodie indien mogelijk
9. vrij (eventueel ruimte om een ander instrument te demonstreren)
10. vrij (eventueel ruimte om een ander instrument te demonstreren)
Van de bovenste vier werken bij voorkeur 1 met gitaarbegeleiding zijn, en 1 met pianobegeleiding. Je mag je uiteraard voor de zangstukken laten begeleiden door iemand anders of een instrumentale versie (karaoke)
2B. Voorbeeldlijst
Om een idee te krijgen vind je hieronder een lijst die geschikt zou kunnen zijn voor een toelating. (let op: dit is maar een voorbeeld, graag zelf naar eigen kwaliteit invullen).
Hieronder vind je een aantal richtlijn v.w.b. een comfortabel speelniveau of speelwijze. Ook als je dit niveau nog net niet hebt of je twijfelt, doe wat je kunt.
Piano
Een comfortabel instapniveau voor piano is bijvoorbeeld:
Voor Jazz/pop zou je deze richtlijnen kunnen gebruiken voor het kiezen van je repertoire:
Spelen op overige toetsinstrumenten (accordeon, keyboard, synthesizer) is toegestaan.
Gitaar
Wanneer je jezelf begeleidt op gitaar, worden er naar de volgende technieken/speelwijzen gekeken:
Hoe meer diversiteit je hierin kan laten zien, hoe beter.
Bij het spelen van een melodie worden er op de volgende zaken gelet:
Andere vormen van gitaarspel (klassiek of improvisatie) zijn niet verplicht, maar worden altijd aangemoedigd.
Zang
Bij het uitzoeken van zangstukken (met of zonder eigen begeleiding), kun je deze richtlijnen gebruiken:
Naast Nederlands en Engels is het fijn om evt een derde taal te horen (Frans, Duits, Spaans, Italiaans.. etc.)
Tijdens het toelatingsexamen zal erop gelet worden of je stemgebruik en uitdrukkingsvermogen te ontwikkelen zijn.
We adviseren ook om op zijn minst een klassiek stuk/lied te presenteren. Ook als je dit nieuw voor je is.
Melodie-instrument
Indien je een melodie-instrument bespeelt (bijv. saxofoon), adviseren we je om ook hiermee je speelkwaliteit te demonstreren.
Heb je specifieke vragen of twijfels over je programma dan kun je mailen naar onze commissie:
Gitaar en algemeen: pieter.vermeulen@zuyd.nl
Zang: Jan Gooren/Yolande Eymael jan.gooren@zuyd.nl / yolande.eymael@zuyd.nl
Piano: Levon Leonard: levon.harutiunyan@zuyd.nl
Overige vragen voor Hoofd afdeling Docent Muziek: felix.havenith@zuyd.nl
Richtlijnen thuisopname:
Inschrijving Studielink: voor 1 maart
Insturen video's: voor 1 april
Motivatiegesprek en auditieve test: 26 april
Inschrijving Studielink: tussen 2 maart en 26 april
Insturen video's: voor 17 mei
Motivatiegesprek en auditieve test: 7 juni
Bij het auditieve gedeelte (gehoor & solfège) van de toelating wordt je muzikaal gehoor getest. Er wordt voornamelijk gelet op de intuïtieve onderdelen waarbij je iets moet herhalen, nazingen en opschrijven.
Deze onderwerpen komen aan bod:
Intervallen
Stijgend en dalend herkennen en nazingen
Geheugentraining
Je kunt een voorgezongen ritme ±2 maten nadoen
Je kunt een voorgespeeld melodiefragment van enkele maten op gehoor nazingen
Melodisch dictee
Een eenstemmige eenvoudige melodie, onder begeleiding, noteren in g- of f-sleutel, zonder alteraties.
Ritmisch dictee
Je kunt een eenvoudig voorgezongen ritme noteren en uitvoeren.
Toonladders
Je kent de volgende toonladders: majeur, mineur. oorspronkelijk/harmonisch/melodisch
Solfège (van blad zingen)
Je kunt een eenvoudige melodie, met begeleiding van de docent, van blad zingen (zonder alteraties, eenvoudig ritme, echter wel met enkele sprongen).
Tijdens een kort informeel gesprek van ongeveer 20 min met het Hoofd van de opleiding (Felix Havenith) vertel je over je motivatie en drijfveren om deze opleiding te doen. Dit is geen sollicitatiegesprek, maar een open en eerlijk gesprek om kennis te maken en te kijken of de verwachtingen van beide kanten reëel zijn.