Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Day of Classical Music

Klassiek Concert

Parkstad Limburg Theaters

12.00 - 15.00

Ervaar een betoverende dag gevuld met klassieke muziek op de "Day of Classical Music" op 22 februari 2024 in Parkstad Limburg Theaters in Heerlen.    

Laat je meeslepen door tijdloze meesterwerken en laat je verrassen door de veelzijdigheid en creativiteit van onze Junior-, Bachelor- en Master Klassieke studenten van Conservatorium Maastricht.  

Je kunt een gevarieerd programma verwachten, van blaas- tot strijkmuziek door ensembles, maar ook solisten. Of je nu een gepassioneerde liefhebber van klassieke muziek bent of gewoon nieuwsgierig, deze dag heeft voor ieder wat wils!   
 

 đŸ“ Locatie: PLT - Theater Heerlen, Burgemeester van Grunsvenplein 145 Heerlen   
📅 Datum: 22 februari 2024   
⏰ Tijd: 12:00 – 15:00   
 Koop nu je ticket

Krijg je geen genoeg van klassieke muziek? Bezoek dan de "Night of Classical Music" op 24 februari. Tijdens deze avond opent de Afdeling Klassieke Muziek haar deuren voor jou. Meer dan 70 concerten vinden plaats door het hele gebouw.

 

Tijdschema

Tijd Voorstelling Locatie
12:00 War of the Romantics - Tonia Ioannou Limburgzaal
12:00 Guitar Metamorphosis - Massimiliano Testa Rabozaal
12:30 Junior Recital 2: Huajin Gu en Carmen Lopez Limburgzaal
12:30 The evolution of horn quartets - Kaleidos & Quartifact Rabozaal
13:00 Pauze  
13:30 Goethe & Verlaine: An afternoon together - Cançao Rabozaal
13:30 Junior Recital 1: Keshav Krishnan Limburgzaal
14:00 Tegengesteld maar Complementair: Leven en Dood - MĂŒhlfeld Trio  Limburgzaal
14:30 Schubert's "Unfinished" - Lumen Ensemble Limburgzaal

 

Meer over het programma

Oorlog van de Romantici - Tonia Ioannou

Programma
J. Brahms - Zes stukken voor piano op.118
1. Intermezzo in a mineur
2. Intermezzo in A majeur
F. Chopin - Deux nocturnes op.48
2. Nocturne in F# mineur
F. Liszt - Ballade nr.2 in b mineur S.171

Programmatoelichting
"Oorlog van de Romantici"
De "Oorlog van de Romantici" is een term die door sommige muziekgeschiedkundigen wordt gebruikt om de scheuring onder prominente musici in de tweede helft van de 19e eeuw te beschrijven. Muzikale structuur, de grenzen van de chromatische harmonie, en programmamuziek versus absolute muziek waren de belangrijkste twistpunten. De tegenstrijdige partijen kristalliseerden zich in de jaren 1850. De meest prominente leden van de conservatieve kring waren Johannes Brahms, Joseph Joachim, Clara Schumann en het Leipzich Conservatorium, dat was opgericht door Felix Mendelssohn. Hun tegenstanders, de radicale progressieven voornamelijk uit Weimar, werden vertegenwoordigd door Franz Liszt en de leden van de zogenaamde Neudeutsche Schule (Nieuw Duitse School), en door Richard Wagner. De controverse had haar oorsprong in Duitsland en Centraal-Europa; musici uit Frankrijk, ItaliĂ«, en Rusland waren slechts marginaal betrokken.
Tussen de uitgevoerde stukken door zullen brieven van de componisten worden voorgelezen om een beeld te geven van de relatie tussen hen.

Uitvoerders
Tonia Ioannou (piano)

Guitar Metamorphosis - Massimiliano Testa

Programma
G. Ph. Telemann: Fantasia TWV 40:21 in E groot (Arr. Carlo Marchione)

W. Walton: 5 Bagatelles voor gitaar (1972)
 Allegro assai
 Alla Cubana

L. Brouwer: Sonata No. 1 para guitarra (1990)
 II. Sarabanda de Scriabin
 III. La Toccata de Pasquini

Programma notities
Ik koos het thema 'metamorfose' omdat ik het beschouw als een van de bepalende elementen van mijn artistieke persoonlijkheid. Alle composities in het programma zijn opgebouwd uit kernelementen, waarvan de ontwikkeling de gehele muzikale structuur van het stuk vormt. Uiteindelijk wordt een reeks contrasterende episodes in karakter en gevoel bereikt door dit 'veranderingsproces'.
De historische kloof tussen de composities moet niet suggereren dat er een even discontinu muzikale reis is. Bijvoorbeeld, Telemann's Fantasia bevat zeer programmatische kenmerken en expressieve gebaren in de traditionele benadering van compositie, terwijl de titels "Sarabanda de Scriabin" en "Toccata de Pasquini" in Brouwers Sonata de invloed van barokmuziek suggereren op wat anders triviaal zou worden gedefinieerd als 'hedendaagse muziek'.

Biografie
Toen hij voor het eerst een gitaar oppakte, was de Italiaanse gitarist Massimiliano Testa slechts twee jaar oud. Vanaf dat moment is zijn instrument een integraal onderdeel van zijn persoonlijke ontwikkeling geweest.

Wat Massimiliano het meest belangrijk vindt, is zichzelf uit te drukken en het publiek emotioneel te betrekken, aangezien hij er sterk in gelooft dat een dieper niveau van wederzijds begrip en gevoel van gemeenschap kan worden bereikt door middel van muziek.

Massimiliano studeert momenteel klassieke gitaar aan het Conservatorium Maastricht, waar hij zijn tweede Master volgt in de klas van Maestro Carlo Marchione.

Naast zijn concertactiviteiten is Massimiliano erg geĂŻnteresseerd in onderzoek. Hij is bijna klaar met zijn Musicologie Masterstudies aan de Universiteit van Tor Vergata in Rome, waarbij hij een scriptie schrijft over het gitaarrepertoire van de 19e eeuw en het belang van Partimento en Galant Schema voor de interpretatie daarvan.

Op 10 december 2019 behaalde hij onder begeleiding van Maestro Eugenio Becherucci zijn bachelor, met de hoogste cijfers en lof. Daarna vervolgde hij zijn Masterstudies, waarbij hij met de hoogste cijfers, lof en een eervolle vermelding afstudeerde.

Uitvoerders
Massimiliano Testa (gitaar)

Junior Recital 2 - Huajin Gu, Zoi Degtiareva en Carmen Lopez

Programma
D. Shostakovich: The Limpid Stream, Op. 39
 IV. Adagio 
E. Granados – 12 Danzas Espanolas
 V. "Andaluza"
D. Popper - Tarantella op. 33

Uitvoerders
Huajin Gu (cello) en Carmen Lopez (piano)

--

J.S. Bach - Violin concerto no.1 BWV 1041 in a moll
 1.  Allegro Moderato
P. Viardot – Six Morceaux, VWV 300
  1. Romance
P. de Sarasate - Danza española op. 21
 1. Malagueña

Uitvoerders
Zoi Degtiareva (viool) en Carmen Lopez (piano)
 

De evolutie van hoornkwartetten - Kaleidos & Quartifact

Programma
Kaleidos & Quartifact
Kaleidos:
Jacques François Gallay - Grand Quatuor, Op.26, 1835 (8 december 1795 – 18 oktober 1864)
Quartifact:
Frigyes Hidas - Kamarazene (1928 – 2007)

Programma toelichtingen
Welkom, gewaardeerd publiek, op een buitengewone reis door de evolutie van het hoornkwartet—een muzikale odyssee die eeuwen overspant en de genuanceerde uitdrukkingen omvat van twee uitzonderlijke ensembles, het Kaleidos Kwartet en het Quartifact Kwartet.
Onze verkenning begint aan de vooravond van de 19e eeuw, een periode gekenmerkt door de opkomst van de natuurhoorn. Componisten als Mozart en Haydn, gefascineerd door de expressieve mogelijkheden, omarmden het kwartetformaat om de lyrische en sonore kwaliteiten van het instrument te tonen. Vanavond neemt het Kaleidos Kwartet ons mee op een aangrijpende verkenning van deze periode met Jacques François Gallay's Grand Quatuor, Op.26 (1835), een compositie die de romantische geest van die tijd belichaamt.
Door de gangen van de muziekgeschiedenis reizend, komen we aan in de 20e eeuw, waar het Quartifact Kwartet ons uitnodigt in de dynamische fusie van traditie en moderniteit. Frigyes Hidas' "Kamarazene," een Hongaars meesterwerk uit 1928, dient als toegangspoort tot het hedendaagse landschap van kamermuziek. De interpretatie van het Quartifact Kwartet onthult de evoluerende aard van het hoornkwartet, waar traditie en innovatie elkaar in een boeiende dialoog ontmoeten.
Terwijl deze twee opmerkelijke ensembles door het caleidoscoop van invloeden trekken, presenteren zij niet alleen uitvoeringen maar ook interpretaties—een dialoog tussen muzikanten en componisten door de eeuwen heen. De hoorns, in de handen van de Kaleidos en Quartifact Kwartetten, worden tot vaandels die de kloof tussen verleden en heden overbruggen, en een genuanceerd verhaal van passie, innovatie en sonische verkenning weven.
Sluit je aan bij deze introspectieve verkenning van klank en emotie terwijl we hulde brengen aan de caleidoscopische aard van muzikale expressie. De subtiele nuances en respectvolle interpretaties aangeboden door de Kaleidos en Quartifact Kwartetten nodigen je uit getuige te zijn van de blijvende dialoog tussen traditie en innovatie—een conversatie die de tijd overstijgt en resoneert in de harten van allen die de taal van muziek waarderen.

Uitvoerders
Kaleidos: MarĂ­a Arrocha Rojas, Oriol GĂłmez Sierra, Alessandro Alghisi & TobĂ­as van der Wardt (hoorn)
Quartifact: Jork Coenen, Oriol GĂłmez Sierra, Alessandro Alghisi & TobĂ­as van der Wardt (hoorn)

Goethe & Verlaine: Een middag samen - Een middag samen - Cançao

Programma
Cançao
R. Schumann - op.51, nr. 5 - Liebeslied
F. Schubert - D.321 - Kennst du das Land
F. Schubert - D. 877 - Heiss mich nicht reden
H. Wolf - Anakreons Grab
F. Mendelssohn - op.34 nr. 4 - Suleika
P. Tsjaikovski - Zes Romances, Op. 6 nr. 6 - Nur wer die Sehnsucht kennt
R. Poldowski - L'Heure exquise
R. Hahn - 7 Chansons grises
2. Toux deux
5. L'Heure exquise
R. Hahn - FĂȘtes galantes
G. Fauré - Cinque Mélodies 'de Venise' op. 58 nr. 2 - En sourdine

Programmanotities
Het idee achter onze uitvoering is om twee van de grootste dichters samen te brengen, die gemeenschappelijke thema's delen, zoals liefde, verlangen en ook pijn en lijden. We wilden enkele componisten in de schijnwerpers zetten die de verhalen uit de poëzie naar muziek vertaalden, waardoor het publiek meegenomen kan worden in de emoties die de dichters voelden.

Uitvoerders
Garcia Cavalete, José (piano) Malena Hoffmann & Luna GrÀfin von Hardenberg (zang)

Junior Recital 1 - Keshav Krishnan en Victorine Meurice

Programma
W.A. Mozart - Sonate Nr.2 in F majeur, K.280 – 1. Allegro assai
R. Schumann Kinderszenen Op.15 
1. Von fremden LĂ€ndern und Menschen
2. Kuriose Geschichte
3. Hasche-Mann
4. Bittendes Kind
5. GlĂŒckes genug
6. Wichtige Begebenheit

F. Chopin - Wals Op.64 Nr.1

Uitvoerders
Keshav Krishnan (piano)
--

Victorine Meurice (viool) en Carmen Lopez (piano)
F. Mendelssohn - Vioolconcert op. 64
2. Andante - Allegretto non troppo
3. Allegro molto vivace (234 maten)

Uitvoerders
Meurice (viool), Carmen Lopez (piano)

 

 

Tegengesteld Toch Complementair: Leven En Dood - MĂŒhlfeld Trio

Programma
G. Fauré - Pianotrio Op. 120
  I. Allegro ma non troppo 
  II. Andantino 
  III. Allegro vivo

C. Saint-Saëns - Danse Macabre Op. 40

Programma notities
Ons programma ontstaat uit het dualisme tussen FaurĂ© en Saint-SaĂ«ns, dat hun zich ontwikkelende relatie van leerling en meester tot goede vrienden weerspiegelt. Hun interactie omvat een tegenovergestelde maar complementaire dialectiek, een concept dat een leidende rol speelt in het voor dit evenement gekozen repertoire: aan de ene kant het Trio Op. 120 van FaurĂ©, dat een lofzang op het leven is, in zijn elegantie, in zijn verscheidenheid, in zijn subtiele maar voortdurende energie; aan de andere kant de Danse Macabre van Saint-SaĂ«ns, waar de dood de hoofdrol speelt rond welke zich het verhaal ontvouwt. Complementair en tegenovergesteld zijn ook de karakters van de twee stukken: het is de dood die op een uitbundige en wilde manier feest viert, terwijl het leven een meer melancholieke en complexe behandeling krijgt. 

Biografie
Gevestigd in Nederland, is MĂŒhlfeld Trio een groep bestaande uit Erika GarcĂ­a (klarinet), Giovanni Landini (cello) en Andrea Boga (piano). Terwijl ze de masteropleiding aan het Conservatorium Maastricht volgen, geeft het Trio concerten in Nederland, BelgiĂ«, ItaliĂ« en Spanje. Ze hebben recent de II Prijs gewonnen bij de XX Arnuero Internationale Kamermuziekcompetitie en ontvingen het Mengelberg Fonds van het Concertgebouworkest om deel te nemen aan de Masterclass georganiseerd door het Festival delle Nazioni in ItaliĂ«.

Uitvoerenden
Erika GarcĂ­a (klarinet) Giovanni Landini (cello) Andrea Boga (piano)

Schuberts "Onvoltooide"

Programma
F. Schubert - Symfonie Nr. 8 in b-klein “Onvoltooide”
  I. Allegro moderato
  II. Andante con moto

Programma-aantekeningen
Kun je je voorstellen dat je luistert naar Schuberts "Onvoltooide" 8e Symfonie uitgevoerd door slechts 11 muzikanten?
Lumen Ensemble heeft deze uitdaging aangegrepen om het te presenteren tijdens de Dag/Nacht van de Klassieke Muziek 2024. Lumen Ensemble is een muziekgroep gevormd door studenten van het Conservatorium Maastricht die houden van zowel kamermuziek als symfonische muziek. Daarom hebben we een project gecreëerd waarin we arrangementen van grote symfonische werken kunnen spelen zonder dat we een heel orkest hoeven te verzamelen.
We zijn enthousiast om ons voor het eerst te presenteren tijdens de Dag/Nacht van de Klassieke Muziek 2024 met Schuberts "Onvoltooide" 8e Symfonie.
Hoewel Schubert negen symfonieën heeft, besloot hij eerst Symfonie Nr. 9 te componeren voordat hij begon aan Symfonie Nr. 8.
Wat hij niet wist, is dat Symfonie Nr. 8 zijn laatste zou zijn en onvoltooid zou blijven, voordat velen die hem volgden zouden proberen het af te maken.

Uitvoerders
Lumen Ensemble: Alejandro Ruiz & Marina Iliadou (viool) Helena Camps (altviool) Isabel Olmo (cello) Daniel Correa (contrabas) Natalia Ramos (fluit) Álvaro Roman (hobo) Miguel García (fagot) Erika García (klarinet) Colin Crandal (percussie)