In de schijnwerpers – Jazzstudent Marloes De Nul - Van betrokkenheid binnen Conservatorium Maastricht tot internationale vertegenwoordiging
Marloes is net afgestudeerd van de Jazz Master-opleiding en is momenteel student aan de opleiding Docent Muziek. Met haar band “Loes+” speelt ze elektronische muziek met Vlaamse teksten en heeft ze de Maastricht Jazz Publieksprijs gewonnen. Naast haar muzikale passie is Marloes actief betrokken bij de CM-gemeenschap, ze maakte deel uit van de Jazz studentenraad, de academische raad en de AEC Goes Green werkgroep. En nu is ze verkozen tot EPASA (onderdeel van AEC) bestuurslid, wat een nieuwe stap in haar betrokkenheid markeert. We stelden haar een paar vragen. Benieuwd naar haar verhaal? Lees verder!
Zou je iets meer over jezelf kunnen vertellen?
Ik ben Marloes, net afgestudeerd van de Jazz Master-opleiding en momenteel nog steeds student aan de opleiding Docent Muziek. Met mijn band “Loes+” speel ik regelmatig in en rondom Maastricht met mijn elektronische muziek en Vlaamse teksten. Met dit project hebben we ook de Maastricht Jazz Publieksprijs gewonnen. Naast mijn grote passie voor zingen en het schrijven van muziek, ben ik al jaren toegewijd aan studentenvertegenwoordiging. De afgelopen twee jaar was ik hoofd van de Jazz studentenraad, heb ik meegewerkt aan het sociale-veiligheidsbeleid van de school, en maak ik deel uit van de AEC Goes Green werkgroep waar ik samenwerk aan onderzoek over klimaatbeleid in Europese conservatoria.
Hoe ben je ertoe gekomen om overwogen te worden voor EPASA. En waarom heb je voor deze functie gesolliciteerd?
Door mijn werk bij de European Association of Conservatoires (AEC) kwam ik in contact met de European Performing Arts Student Association (EPASA) op de diverse congressen. Ik had enorme bewondering voor het werk dat ze doen en stelde me dit jaar verkiesbaar. In mei werd ik verkozen als bestuurslid tijdens het jaarlijkse congres dat dit jaar in Gent werd gehouden.
Kun je ons iets meer vertellen over EPASA en wat je rol daarin zal zijn?
EPASA vertegenwoordigt conservatoriumstudenten en hun recente afgestudeerden binnen Europa. We pleiten voor de podiumkunsten en creatieve kunsten als een cruciaal element in de samenleving. EPASA is aangesloten bij de AEC en spreekt regelmatig op hun conferenties, waarbij we studentenvertegenwoordigers verbinden, motiveren, inspireren en helpen met gemeenschappelijke zorgen. EPASA helpt systemen voor studentenvertegenwoordiging en geeft hen tools om hun functies te ondersteunen. EPASA is aangesloten bij de AEC en begeleidt studentenvertegenwoordigers tijdens hun congressen. Verder organiseert EPASA een jaarlijkse conferentie waar studenten van conservatoria presenteren, brainstormen en praten over actuele kwesties waarmee conservatoria te maken hebben. Nu ik bestuurslid ben, zal ik met de vereniging samenwerken, studenten helpen met hun vertegenwoordigingssystemen en pleiten voor de rechten van de podiumkunststudent. Meer informatie over EPASA?
Lees meer
Wat betekent deze selectie voor jou persoonlijk en professioneel?
Na vijf jaar in de Studentenraad hier was het tijd voor een nieuwe stap, ik heb hier enorm veel geleerd over beleidsvorming en studentenvertegenwoordiging. Ik voel me vereerd om nu deel uit te maken van een groep toegewijde en gepassioneerde mensen die werken aan de zaken waarvoor ik me al enige tijd binnen Conservatorium Maastricht heb ingezet. Ik krijg de fantastische kans om mijn werk op Europees niveau voort te zetten, wat ik ongelooflijk spannend vind. Ik kijk terug op mijn tijd in onze Studentenraad als een uiterst leerzame ervaring en ben dankbaar voor de kansen die ik hier kreeg om te groeien naar organisaties als deze.
Een voorbeeld is mijn aanwezigheid als vertegenwoordiger voor ons Conservatorium bij het Pop Jazz Platform in Odense, Denemarken, georganiseerd door de AEC. Toen schreef ik dit verslag over de conferentie.
Zal je rol binnen EPASA ook impact hebben op/CM bereiken? Vertel hoe je dat voor ziet?
Zeker! In het Conservatorium ben ik nog steeds actief in de academische raad en als luisterstudent in de werkgroep sociale veiligheid. Hier neem ik regelmatig input van de AEC en EPASA, de manier waarop andere conservatoria omgaan met vergelijkbare dilemma's en kwesties biedt inspiratie voor ons instituut. Verder kan ik omgekeerd regelmatig onze best practices delen als een goed voorbeeld binnen de Europese werkgroepen.
Marloes' reis is een bewijs van haar toewijding aan muziek en studentenvertegenwoordiging. Haar werk met EPASA en AEC zal ongetwijfeld waardevolle inzichten en vooruitgang brengen naar Conservatorium Maastricht. We kijken ernaar uit om de positieve impact van haar inspanningen zowel lokaal als in heel Europa te zien.