Janning Trumann, geboren in Uelzen in 1990, studeerde jazztrombone aan de Hochschule für Musik in Keulen en aan de New York University. Met Keulen als zijn basis, toert de trombonespeler en componist door heel Duitsland en Europa met zijn eigen ensembles. Hij is ook de muzikaal leider van de Cologne Jazzweek, het internationale jazzfestival in Keulen en is actief in de culturele politiek als voorzitter van de raad van de Duitse Jazz Unie.
In tegenstelling tot bijna elke andere muzikant laat Janning Trumann zien dat het beheersen van de tools van zijn vak en een intuïtieve vonk niet voldoende zijn om te overleven als een freelance jazz- en improvisatiemuzikant. Geboren in 1990 in Nedersaksen, is de trombonespeler al lang internationaal gewild als instrumentalist en samenwerkingspartner in diverse settings van hedendaagse jazz. Hij heeft zich zeker bewezen met klasse, flexibel geluid en een goed gevoel voor perceptie in een breed scala aan muzikale contexten, van kleine, kamermuziekachtige tot grote orkestrale settings.
Echter, in tegenstelling tot elke andere muzikant van zijn generatie, is de winnaar van de J.J. Johnson Award 2016 van de International Trombone Association zich ervan bewust dat artistiek talent in de jazzscene alleen indruk achterlaat als het met de nodige zorg gepresenteerd wordt in een passende setting, en als de omgeving, de scene, hiervoor bevorderlijk is. Door Keulen te kiezen als zijn thuisbasis voor zijn muzikale carrière, heeft trombonist, componist, producer en activist Janning Trumann de toon gezet voor zijn muzikale ambities. In de stilistisch diverse en hoogwaardige jazzscene van Keulen heeft hij de motivatie en inspiratie gevonden voor zijn eigen projecten zoals de Janning Trumann 4, het Janning Trumann Oktett, TRILLMANN, MAKKRO of het Subway Jazz Orchestra, en hier draagt hij bij aan de creatieve bedrijvigheid. Echter, hij is verder gegaan dan zijn strikt muzikale werk. Door het oprichten van het label Tangible Music heeft hij ervoor gezorgd dat hij zijn muziek (en die van gelijkgestemde collega's wiens producties hij ondersteunt, indien gewenst) onafhankelijk van de beperkingen van de muziekindustrie aan het publiek kan presenteren.