Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Teamleider Onderwijs & Kwaliteitsmanagement

Marc Rutten

Muziek in het Onderwijs, Algemeen

Als onderwijskundige is Marc Rutten (geboren in 1963) verantwoordelijk voor de interne opleidingsprocessen aan het Conservatorium Maastricht. Naast het waarborgen van de onderwijskwaliteit is Marc teamleider binnen de Faculteit der Kunsten en hoofd van de Academische Zaken, die de formele voorwaarden regelen voor goed professioneel kunstonderwijs. Hij is vaak betrokken bij bezoekbeoordelingen van de onderwijskwaliteit voor de Nederlandse of Vlaamse autoriteiten. Oorspronkelijk is Marc een popmuzikant, die optreedt als gitarist en zanger in verschillende ensembles en projecten. Hij heeft een grote invloed gehad op regionale en provinciale initiatieven ter ondersteuning van de popmuziek- en onderwijssector.

Marc heeft zich opgeleid als leerkracht basisonderwijs, werkte jarenlang in het voortgezet speciaal onderwijs en volgde cursussen over speciale onderwijsbehoeften en kinder- en jeugdpsychiatrie. Hij behaalde in 1991 een diploma in Muziek in het Onderwijs aan het Conservatorium Maastricht en studeerde Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit. Van 2003 tot 2018 was hij hoofd van de afdeling Muziek in het Onderwijs en voorzitter van het Nederlandse netwerk voor Muziek in het Onderwijs.
--
Marc Rutten (1963) is als onderwijskundige verantwoordelijk voor de interne onderwijskundige processen binnen het Conservatorium. Naast de zorg voor de onderwijskundige kwaliteit is Marc teamleider binnen de Faculteit van de Kunsten en hoofd van het onderwijsbureau van waaruit de formele voorwaarden voor goed kunstvakonderwijs geregeld worden. Marc is regelmatig betrokken bij onderwijsvisitaties in opdracht van de Nederlandse of Vlaamse overheid. Van huis uit is Marc popmuzikant en actief als gitarist-zanger in meerder bezettingen of projecten. Hij speelt een rol van betekenis bij regionale en provinciale initiatieven ter versteviging van de pop- en educatiesector. 
Marc volgde de Pedagogische Academie, was jaren werkzaam in het voortgezet speciaal onderwijs en volgde opleidingen op het gebied van het Speciaal Onderwijs en de kinder- en jeugdpsychiatrie. Hij behaalde het diploma Schoolmuziek-B aan het Conservatorium Maastricht in 1991 en studeerde Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit. Hij was van 2003 tot 2018 het hoofd van de opleiding Docent Muziek en voorzitter van het landelijk netwerkoverleg Docent Muziek.