Van 1986 tot 2013 was hij een vaste gast bij de Komische Oper Berlin. Hij zong de rollen van Graaf Almaviva in Le Nozze di Figaro (1986), de titelrol in Don Giovanni (1987), Escamillo in Carmen (1991), Muze/Nicklausse in Les Contes d'Hoffmann (1993), Le Prince de Mantoue in Les Brigands (1994), Petrus in Der Gewaltige Hahnrei van Berthold Goldschmidt (1994), Tomski in Pique Dame (1997), Aristide/Pluton in Orphée aux Enfers (1999) en Mercutio in Romeo et Juliette (2001). Deze producties werden geregisseerd door Harry Kupfer. Hij zong ook de titelrol in Jevgeni Onjegin (1988, geregisseerd door Adolf Dresen), Ping in Turandot (1998, geregisseerd door Christine Mielitz), de titelrol in Stephen Sondheim's musical Sweeney Todd (2004, geregisseerd door Christopher Bond), Fred Graham/Petrucchio in Cole Porter's musical Kiss me, Kate (2008, geregisseerd door Barrie Kosky), le vice-roi in La Périchole (2010, geregisseerd door Nicolas Steman), Nerone in L'incoronazione di Poppea (2012, Monteverdi/Elena Kats-Chernin editie; geregisseerd door Barrie Kosky) en Papageno in Die Zauberflöte (2012, geregisseerd door Barrie Kosky/Suzanne Andrade).
Hij zong ook de rol van Fred Graham/Petrucchio in de productie van Kiss me, Kate door Oper Köln (2010). In 2001 in Frankfurt am Main speelde hij de rol van Achim in de wereldpremière van Gold, 92 Bars in a Crashed Car van Peter Greenaway. Roger Smeets speelde de rol van Junior in de Nederlandse première (1987) van Leonard Bernstein's A Quiet Place. In 1999 werd hij geëngageerd door de Nationale Reisopera (nu Nederlandse Reisopera) in Enschede en vertolkte hij verschillende rollen, waaronder Graaf in Reigen van Philippe Boesmans en Baron Tusenbach in Tri Sestri van Peter Eötvös. In 2001 zong hij ook de rol van Theseus in de wereldpremière van Creon van Huub Kerstens. Hierna volgden Baron Douphol in La Traviata (G. Verdi, 2003), veldmaarschalk Dörfling in Der Prinz von Homburg (W.H. Henze, 2004), Pish Tush in The Mikado (A.S. Sullivan, 2004 en 2006), Sharpless in Madama Butterfly (G. Puccini, 2004) en Mandarin in Turandot (G. Puccini, 2006). Met Opera Zuid in Maastricht vertolkte hij ook als Graaf Almaviva in Le Nozze di Figaro (W.A. Mozart, 1991), Albert in Werther (J. Massenet, 1991) en Schaunard in La Bohème (G. Puccini, 1994). Hij was een gast in producties van de Komische Oper Berlin in Tokyo/Nagoya (1991, 1994 en 1998), Wenen (1992) en Bergen (Noorwegen, 1997). In 1993 zong hij de rol van Le Prince de Mantoue in Les Brigands in Ludwigshafen. In 1996 was hij een gast bij het Mozart OK festival in Bartlesville/Oklahoma (VS), en in 2006 voor de productie van Il Barbiere di Siviglia (G. Rossini) in Luxemburg.
Hij zong ook in de wereldpremière van The Children of Uranium door Saskia Boddeke, Peter Greenaway en Andreá Liberovici in Genua (Festival della Scienza, 2005) en in Napels (2006). Ook in Rembrandts Spiegel door en met Saskia Boddeke en Peter Greenaway (muziek Vincent van Warmerdam) in Rotterdam 2007 en in Boedapest 2008. In 2009 speelde hij opnieuw de graaf in Reigen van Philippe Boesmans, deze keer geregisseerd door Harry Kupfer in het Amphithéâtre Bastille van de Opéra National de Paris. In 2012 zong hij de rol van Le Grand Prêtre in Alceste (C.W. Gluck), geregisseerd door Christof Loy, in Det Kongelige Teater in Kopenhagen. In 2014, in het Gran Teatre del Liceu in Barcelona, ook met Christof Loy, zong hij de rol van Graf Dominik in Arabella (R. Strauss). Naast de eerder genoemde regisseurs heeft Roger Smeets ook samengewerkt met Dario Fo, Klaus-Michael Grüber, David Alden, Graham Vick, Alfred Kirchner, Lev Dodin, David Pountney, Pierre Audi, Stanislas Nordey, Robert Wilson, Robert Carsen, Andreas Homoki, Willy Decker, Martin Kušej, Andrea Breth en William Kentridge. En met dirigenten waaronder: Riccardo Chailly, Sir Simon Rattle, Semyon Bychkov, Gennadi Rozhdestvensky, Marc Albrecht, Hartmut Haenchen, Carlo Rizzi, Ingo Metzmacher, Yakov Kreizberg, Vladimir Jurowski, Reinbert de Leeuw, Kenneth Montgomery, David Robertson, Hans Vonk, Edo de Waart, Jaap van Zweden, Anton Kersjes, Yves Abel, Paolo Carignani, Ivor Bolton, Mariss Jansons, Yannick Nézet-Séguin, Iván Fischer, Lothar Zagrosek en Alberto Zedda. Roger Smeets is te zien op diverse CD- en DVD-opnames van DNO-producties en op televisie (3Sat) door Komische Oper Berlin.
Docent Operaproducties
Roger Smeets
Klassiek
De Nederlandse bariton Roger Smeets (geboren in 1960) studeerde aan Conservatorium Maastricht, waar hij nu lesgeeft in Regie en Drama in de afdeling Klassieke Muziek. In 1989 won hij de Nederlandse Muziekprijs op het Internationale Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch. Hij werkte van 1983 tot 1986 voor het operastudio (toen Sectie Jong Talent) van de Stichting De Nederlandse Opera in Amsterdam. Sindsdien heeft hij regelmatig opgetreden met DNO (nu De Nationale Opera & Ballet) in producties als Parsifal, Il Barbiere di Siviglia, Un ballo in Maschera, La Traviata, Rigoletto, De Neus, Pique Dame, Capriccio, Tristan und Isolde, Salome, Dialogen van de Carmelitessen, Madama Butterfly, Die Gezeichneten, Kát’a Kabanová, Die Frau ohne Schatten, La Fanciulla del West, Turandot, Les Vêpres Siciliennes, Billy Budd, Jevgeni Onjegin, De Speler Arabella, Lulu, en de wereldpremières van Gassir, the Hero (Theo Loevendie), Rosa, a horse drama (Louis Andriessen), HIER° (Guus Janssen) en Adam in Ballingschap (Rob Zuidam).