Als jonge pianist die opgroeide in Odessa, Oekraïne, ontdekte Vadim Neselovskyi dat zijn roeping niet was om een specifieke stijl te volgen, maar om een "schepper van muziek" te worden. Deze vroege belofte heeft hij al lang op allerlei inventieve en onverwachte manieren vervuld: als componist wiens visie groots genoeg is om geïnspireerde interpretaties uit te lokken van zowel jazztrio’s als symfonieorkesten; als improvisator die verrassende wegen vindt in het straightahead, de avant-garde en het ondefinieerbare; en als een samenwerkingspartner die gewaardeerd wordt door collega’s, mentoren en mede-vernieuwers.
De Los Angeles Times heeft Neselovskyi geprezen om zijn "buitengewoon spel" terwijl The Guardian (VK) hem de "meest veelbelovende van de jonge improvisatoren" noemde. Of het nu als pianist, componist, improvisator, solist of bandleider is, Neselovskyi creëert muziek die echt geïnspireerd is en volledig uniek. Zijn werk is uitgevoerd door jazzgrootheden zoals Randy Brecker, Antonio Sanchez, Julian Lage en Gary Burton, evenals klassieke artiesten (Daniel Gauthier, wiens opname van Neselovskyi's “San Felio” een ECHO Classical Award won) en symfonieorkesten in de Verenigde Staten en Europa.
Die diverse talenten hebben de aandacht getrokken van bewonderde artiesten die de grenzen van genres overschrijden, waaronder de legendarische vibrafonist Gary Burton, die Neselovskyi beroemd inschakelde voor zijn geprezen Generations Quintet; het prestigieuze Graz Philharmoniker, dat zijn compositie “Prelude for Vibes” uitvoerde tijdens hun nieuwjaarsprogramma; de iconoclastische componist/ saxofonist John Zorn, die Neselovskyi uitnodigde bij te dragen aan The Book Beriah, het laatste deel van zijn Masada-project; en de pionier op de Franse hoorn/alphorn Arkady Shilkloper, een diepe invloed met wie de pianist nu een langdurige duo-samenwerking heeft.
Neselovskyi's meest recente release, Get Up and Go, verdiende een zeldzame beoordeling van 4,5 sterren van DownBeat door de betekenisvolle band te tonen die is gesmeed tussen de pianist en zijn getalenteerde bandleden tijdens een bezoek aan Neselovskyi's geboorteland Oekraïne tijdens een tijd van politieke onrust. Het volgende project van de pianist zal een opname zijn van zijn compositie Bez Mezh (wat toepasselijk "zonder grenzen" in het Oekraïens betekent) door het Internationaal Symfonie Orkest (INSO) uit Lviv, Oekraïne. Het ambitieuze werk verweeft compositorisch en improvisatorisch op levendige wijze, en biedt zowel de pianosolist als het 65-koppige orkest spannende uitdagingen om te navigeren.