
Bachelor
Orgel
Orgel studeren in Maastricht betekent jezelf onderdompelen in een cultuur vol historische instrumenten en lessen volgen bij twee enthousiaste en zeer ervaren, internationaal gewaardeerde docenten. De lessen worden gegeven in de twee basilieken van de stad. Beide kerken beschikken over meerdere monumentale instrumenten. De belangrijkste lesorgels zijn het Séverin-orgel in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek en het meer romantische Franssen-Pereboom&Leijser-orgel in de Sint-Servaasbasiliek.
Er is volop ruimte om de volle breedte van het orgelrepertoire te bestuderen, van de vroegste orgelmuziek tot hedendaagse muziek en improvisatie. Excursies, projecten en concertmogelijkheden vormen een waardevolle aanvulling op de reguliere lessen. Er is ook geen gebrek aan orgels om op te oefenen, zowel in het Conservatorium als in de omgeving.
Ontmoet ons team
Ontmoet jouw docenten
Curriculum
Curriculum
Hoofdvak orgel |
More info |
Year 1 |
Year 2 |
Year 3 |
Year 4 |
---|---|---|---|---|---|
Hoofdvak en Onderwerpen gerelateerd aan het Hoofdvak |
32 |
36 |
35 |
51 |
|
Hoofdvak Orgel |
32 |
36 |
35 |
51 |
|
Professional Development |
5 |
2 |
3 |
||
Orientation on Profession |
5 |
||||
Basic Teaching Skills Instrument Specific Methodology |
1 |
||||
Basic Teaching Skills Lectures |
1 |
||||
Your Art as a Business Basic Course |
2 |
||||
Your Art as a Business Electives |
1 |
||||
Music Theory |
19 |
20 |
12 |
||
Skills Lab |
6 |
8 |
|||
Creative Lab |
8 |
8 |
|||
Capstone |
4 |
||||
History of Music |
3 |
2 |
|||
Choir |
2 |
||||
Choir Classical (General) |
2 |
2 |
|||
Elective Theory Modules |
8 |
||||
Ensemble |
4 |
2 |
2 |
2 |
|
Chamber Music |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Projects B |
2 |
||||
Minor |
8 |
7 |
|||
Free Space |
8 |
7 |
Voordat je je aanmeldt
Toelatingseisen
Eerste ronde
De auditie bestaat uit twee rondes. Voor de eerste ronde moet de kandidaat 2 video’s opnemen die bevatten:
-
Video 1: Een korte introductie van zichzelf in het Engels: vertel over je muzikale ervaringen, je motivatie om muziek te studeren, je hoofdvak en waarom je ervoor kiest om auditie te doen bij het Conservatorium Maastricht.
-
Video 2: In de tweede video toont de kandidaat hun artistieke en technische vaardigheden. De video moet in één keer worden opgenomen, zonder onderbrekingen of bewerkingen. De kandidaat dient te beginnen met het noemen van hun naam en studentnummer van het Conservatorium Maastricht.
De kandidaat moet het repertoire technisch en muzikaal zodanig beheersen dat de kandidaat een verhaal kan vertellen waar de jury aandachtig naar kan luisteren. Voorbeelden van repertoire:
De video moet het volgende bevatten:
Eén stuk van voor J.S. Bach
-
S. Scheidt, ei du feiner Reiter
-
D. Buxtehude, Koraalvoorspelen
-
A v/d Kerckhoven, Een stuk voor solostem en begeleiding
Twee stukken van J.S. Bach
-
Een langzame beweging uit een trio-sonate
-
Een koraalvoorspel uit het ‘Orgelbüchlein’
Een stuk van na J.S. Bach
-
M Reger, Koraalvoorspelen uit op. 79b
-
J. Brahms, O Gott, du frommer Gott
-
Th. Salomé, Grand Choeur
-
B. Bartelink, Musica pro offertorio et sub communion
Aanvullende video’s (niet vereist): De kandidaat mag concertvideo-registraties aanleveren.
De video’s moeten worden geüpload naar een online platform zoals YouTube.com of Vimeo.com. Het is de verantwoordelijkheid van de kandidaat om ervoor te zorgen dat de videolinks werken.
Tweede ronde
In de tweede ronde wordt de kandidaat uitgenodigd voor een online theorie-examen dat bepaalt of de kandidaat toelaatbaar is. Meer informatie over het theorie-examen is te vinden hier.
Verder kan de auditiecommissie besluiten om de kandidaat uit te nodigen voor een online of persoonlijke live-auditie na het beoordelen van het videomateriaal. Het repertoire voor de live-auditie blijft hetzelfde. Aanvullende repertoireverzoeken kunnen door de commissie worden gedaan.
Daarnaast kan de theorie afdeling de kandidaat opnieuw uitnodigen voor een niveau-test om te bepalen of de kandidaat het theorieprogramma op een hoger niveau kan starten.