Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Bachelor
Orgel

Orgel studeren in Maastricht betekent jezelf onderdompelen in een cultuur vol historische instrumenten en lessen volgen bij twee enthousiaste en zeer ervaren, internationaal gewaardeerde docenten. De lessen worden gegeven in de twee basilieken van de stad. Beide kerken beschikken over meerdere monumentale instrumenten. De belangrijkste lesorgels zijn het Séverin-orgel in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek en het meer romantische Franssen-Pereboom&Leijser-orgel in de Sint-Servaasbasiliek.

Er is volop ruimte om de volle breedte van het orgelrepertoire te bestuderen, van de vroegste orgelmuziek tot hedendaagse muziek en improvisatie. Excursies, projecten en concertmogelijkheden vormen een waardevolle aanvulling op de reguliere lessen. Er is ook geen gebrek aan orgels om op te oefenen, zowel in het Conservatorium als in de omgeving.

Ontmoet ons team

Ontmoet jouw docenten

Hans Leenders

Klassiek orgel / Koorleiding

Hans Leenders is artistiek directeur van het professionele kamerkoor Studium

Lees meer

Marcel Verheggen

Klassiek orgel

Marcel Verheggen (geboren in 1961) geeft sinds 2002 orgelles aan het Conserva

Lees meer

Curriculum

Curriculum

Hoofdvak orgel

More info

Year 1

Year 2

Year 3

Year 4

Hoofdvak en Onderwerpen gerelateerd aan het Hoofdvak

32

36

35

51

Hoofdvak Orgel

32

36

35

51

Professional Development

5

2

3

Orientation on Profession

5

Basic Teaching Skills Instrument Specific Methodology

1

Basic Teaching Skills Lectures

1

Your Art as a Business Basic Course

2

Your Art as a Business Electives

1

Music Theory

19

20

12

Skills Lab

6

8

Creative Lab

8

8

Capstone

4

History of Music

3

2

Choir

2

Choir Classical (General)

2

2

Elective Theory Modules

8

Ensemble

4

2

2

2

Chamber Music

2

2

2

2

Projects B

2

Minor

8

7

Free Space

8

7

Voordat je je aanmeldt

Toelatingseisen

Eerste ronde

De auditie bestaat uit twee rondes. Voor de eerste ronde moet de kandidaat 2 video’s opnemen die bevatten:

  • Video 1: Een korte introductie van zichzelf in het Engels: vertel over je muzikale ervaringen, je motivatie om muziek te studeren, je hoofdvak en waarom je ervoor kiest om auditie te doen bij het Conservatorium Maastricht.

  • Video 2: In de tweede video toont de kandidaat hun artistieke en technische vaardigheden. De video moet in één keer worden opgenomen, zonder onderbrekingen of bewerkingen.  De kandidaat dient te beginnen met het noemen van hun naam en studentnummer van het Conservatorium Maastricht.

De kandidaat moet het repertoire technisch en muzikaal zodanig beheersen dat de kandidaat een verhaal kan vertellen waar de jury aandachtig naar kan luisteren. Voorbeelden van repertoire:

De video moet het volgende bevatten:

Eén stuk van voor J.S. Bach

  • S. Scheidt, ei du feiner Reiter

  • D. Buxtehude, Koraalvoorspelen

  • A v/d Kerckhoven, Een stuk voor solostem en begeleiding

Twee stukken van J.S. Bach

  • Een langzame beweging uit een trio-sonate

  • Een koraalvoorspel uit het ‘Orgelbüchlein

Een stuk van na J.S. Bach

  • M Reger, Koraalvoorspelen uit op. 79b

  • J. Brahms, O Gott, du frommer Gott

  • Th. Salomé, Grand Choeur

  • B. Bartelink, Musica pro offertorio et sub communion

Aanvullende video’s (niet vereist): De kandidaat mag concertvideo-registraties aanleveren.

De video’s moeten worden geüpload naar een online platform zoals YouTube.com of Vimeo.com. Het is de verantwoordelijkheid van de kandidaat om ervoor te zorgen dat de videolinks werken.

 

Tweede ronde

In de tweede ronde wordt de kandidaat uitgenodigd voor een online theorie-examen dat bepaalt of de kandidaat toelaatbaar is. Meer informatie over het theorie-examen is te vinden hier.

Verder kan de auditiecommissie besluiten om de kandidaat uit te nodigen voor een online of persoonlijke live-auditie na het beoordelen van het videomateriaal. Het repertoire voor de live-auditie blijft hetzelfde. Aanvullende repertoireverzoeken kunnen door de commissie worden gedaan.

Daarnaast kan de theorie afdeling de kandidaat opnieuw uitnodigen voor een niveau-test om te bepalen of de kandidaat het theorieprogramma op een hoger niveau kan starten.