
Orkestdirectie
Als je ervoor kiest om Orkestdirectie te studeren aan het Conservatorium Maastricht, krijg je lessen in een setting waarin alle directiestudenten aanwezig zijn en waarbij twee pianisten de orkestpartijen spelen. Het constructief observeren en analyseren van elkaar blijkt zeer waardevol te zijn. Op deze manier kan meer repertoire worden behandeld.
Focus op symfonisch repertoire, evenals opera (recitativo, aria), repetitietechniek, partituuraantekeningen en analyse, assistentschappen tijdens orkestprojecten aan het conservatorium en in het uitvoerende veld. We moedigen aan om projecten te ontwikkelen met medestudenten.
Voormalige studenten hebben meerdere projecten met (professionele) orkesten geassisteerd en werken succesvol internationaal.
Maak kennis met ons team
Ontmoet je docenten
Curriculum
Curriculum
Dirigeren van grote orkesten |
More info |
Year 1 |
Year 2 |
Year 3 |
Year 4 |
---|---|---|---|---|---|
Hoofdvak en onderwerpen gerelateerd aan het hoofdvak |
29 |
32 |
22 |
47 |
|
Hoofdvak Orkestdirectie |
26 |
30 |
16 |
41 |
|
Repertoire/Literature |
2 |
2 |
2 |
||
Conducting Work Placement |
4 |
4 |
|||
Conducting technique |
3 |
||||
Professional development |
10 |
8 |
18 |
6 |
|
Orientation on Profession |
5 |
||||
Piano for Conducting Students |
3 |
3 |
3 |
||
Knowledge of Orchestral Instruments |
2 |
2 |
|||
Advanced Digital Tools |
2 |
3 |
|||
Studio Recording Preparation |
1 |
||||
Your Art as a Business Basic Course |
2 |
||||
You Art as a Business Electives |
1 |
||||
Playing from Score (Orchestra) |
2 |
3 |
|||
Instrumentation |
3 |
3 |
|||
Additional Aural Analysis |
4 |
||||
Music Theory |
19 |
20 |
12 |
||
Skils Lab |
6 |
8 |
|||
Creatief Lab |
8 |
8 |
|||
Capstone |
4 |
||||
History of Music |
3 |
2 |
|||
Choir |
2 |
||||
Choir Classical (General) |
2 |
||||
Elective Theory Modules |
8 |
||||
Ensemble |
2 |
||||
Projects B |
2 |
||||
Minor |
8 |
7 |
|||
Free Space |
8 |
7 |
Voordat je je aanmeldt
Toelatingseisen
Eerste ronde
De auditie bestaat uit twee rondes. Voor de eerste ronde moet de kandidaat 3 video's opnemen die bevatten:
-
Video 1: Een korte introductie van zichzelf in het Engels: praat over je muzikale ervaringen, je motivatie om muziek te studeren, je hoofdvak en waarom je ervoor kiest om auditie te doen bij Conservatorium Maastricht.
-
Video 2: Een opname van het dirigeren van de volgende stukken met ofwel een ensemble of twee piano's.
Uit Beethoven’s 1e Symfonie:
- 1e beweging: expositie en ontwikkeling
- 3e beweging: de eerste 16 maten
Een ouverture uit de klassieke / vroeg-romantische periode.
-
Video 3: Een kort solostuk op piano, en indien van toepassing een kort solostuk op het (vorige) hoofdvak van de kandidaat. Deze video moet worden geüpload in de sectie extra video's.
Extra video's (niet verplicht): De kandidaat mag concertvideo registraties aanleveren.
De video's moeten worden geüpload naar een online platform zoals YouTube.com of Vimeo.com. Het is de verantwoordelijkheid van de kandidaat om ervoor te zorgen dat de videolinks werken.
Tweede ronde
In de tweede ronde wordt de kandidaat uitgenodigd voor een online theorietoets die bepaalt of de kandidaat toelaatbaar is. Meer informatie over de theorietoets is te vinden hier.
Daarnaast kan de auditiecommissie besluiten de kandidaat uit te nodigen voor een online of persoonlijke live auditie na het bekijken van het videomateriaal. Het repertoire voor de live auditie blijft hetzelfde. Aanvullende repertoireverzoeken kunnen worden gedaan door de commissie. De kandidaat dient van tevoren na te gaan of er een arrangement voor twee piano's van de gekozen klassieke / vroeg-romantische ouverture beschikbaar is in de bibliotheek van het conservatorium.
Daarnaast kan de theoriedepartement de kandidaat opnieuw uitnodigen voor een niveautest om te bepalen of de kandidaat het theoriegedeelte op een hoger niveau kan starten.
Neem gerust contact op met Arjan Tien via arjan.tien@zuyd.nl