Koordirectie
Koordirectie is een multidisciplinair vakgebied!
De koordirectielessen draaien om repertoire; van kennis van stijlen tot een persoonlijke interpretatie. Artistiek gezien moet je leren om expressief en inspirerend te zijn in woorden en gebaren.
Kennis van de menselijke stem en inzicht in het repetitieproces zijn vereisten voor goed dirigeren. Deze studies, met name de masteropleiding, omvatten contact met de andere dirigeerprogramma's, waardoor je als koordirigent ook de klanken van puur instrumentale muziek kunt verkennen. Het curriculum biedt ruimte om je vaardigheden in kleinschalige ensemble-setting te ontwikkelen, met de hulp van een oefenkoor, privélessen en tijdens een dirigeerstage in een professionele setting.
En natuurlijk ben je altijd vrij om je eigen initiatieven te ontwikkelen!
Maak kennis met ons team
Ontmoet je docenten
Curriculum
Curriculum
|
Hoofdvak Koordirectie |
More info |
Year 1 |
Year 2 |
Year 3 |
Year 4 |
|---|---|---|---|---|---|
Hoofdvak en onderwerpen die verband houden met het Hoofdvak |
25 |
30 |
21 |
49 |
|
Main Subject Wind Choir Conducting |
22 |
14 |
9 |
32 |
|
Technique |
16 |
8 |
22 |
||
Conducting Work Placement |
4 |
4 |
|||
Conducting technique |
3 |
||||
Professional Development |
14 |
10 |
17 |
2 |
|
Orientation on Profession |
5 |
||||
Knowledge of orchestra instruments |
2 |
||||
Piano for Conducting Students |
3 |
3 |
3 |
||
Singing |
2 |
2 |
2 |
||
Choir Classical (Specialist) |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Advanced Digital Tools |
2 |
3 |
|||
Studio Recording Preparation |
1 |
||||
Your Art as a Business Basic Course |
2 |
||||
Your Art as a Business Electives |
1 |
||||
Additional Aural Analysis |
4 |
||||
Music Theory |
19 |
20 |
14 |
2 |
|
Skills Lab |
6 |
8 |
|||
Creative Lab |
8 |
8 |
|||
Capstone |
4 |
||||
History of Music |
3 |
2 |
|||
Choir |
2 |
||||
Choir Classical (General) |
2 |
2 |
2 |
||
Elective Theory Modules |
8 |
||||
Ensemble |
2 |
||||
Projects B |
2 |
||||
Minor |
8 |
7 |
7 |
||
Free Space |
8 |
7 |
7 |
Voordat je je aanmeldt
Toelatingseisen
Eerste ronde
De auditie bestaat uit twee rondes. Voor de eerste ronde moet de kandidaat 3 video's opnemen die bevatten:
-
Video 1: Een korte introductie van zichzelf in het Engels: praat over je muzikale ervaringen, je motivatie om muziek te studeren, je hoofdvak en waarom je voor een auditie hebt gekozen bij Conservatorium Maastricht.
-
Video 2: Een opname van 30 minuten van een repetitie waarin de kandidaat werkt aan 3- of 4-stemmig repertoire, bij voorkeur verschillende stukken van verschillende stijlen. Het is ook toegestaan gedirigeerde Gregoriaans gezang aan het programma toe te voegen. De dirigent moet duidelijk zichtbaar zijn vanaf de voorkant.
-
Video 3: Een opname waarin de kandidaat twee liederen solo uitvoert, met of zonder begeleiding, en twee stukken voor toetsinstrument.
Aanvullende video’s (niet vereist): De kandidaat kan concertvideoregistraties aanleveren.
De video's moeten worden geüpload naar een online platform zoals YouTube.com of Vimeo.com. Het is de verantwoordelijkheid van de kandidaat om ervoor te zorgen dat de videolinks werken.
Tweede ronde
In de tweede ronde wordt de kandidaat uitgenodigd voor een online theorietoets die bepaalt of de kandidaat toelaatbaar is. Meer informatie over de theorietoets is te vinden hier.
Daarnaast kan de auditiecommissie besluiten om de kandidaat uit te nodigen voor een online of fysieke live auditie nadat het videomateriaal is beoordeeld. De commissie kan beslissen je uit te nodigen naar Maastricht te komen voor een live auditie. Tijdens deze auditie demonstreer je je dirigeervaardigheden, zangvaardigheden en pianovaardigheden.
Bovendien kan de theoriedepartement de kandidaat opnieuw uitnodigen voor een niveau-toets om te bepalen of de kandidaat kan beginnen aan het theorieprogramma op een hoger niveau.
Neem gerust contact op met Hans Leenders via hans.leenders@zuyd.nl