Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Master
Begeleiding

Kiezen voor het masterprogramma in Piano Begeleiding/Collaboratieve Pianist aan het Conservatorium Maastricht betekent een intensieve periode waarin je je vaardigheden ontwikkelt. Het ondersteunende curriculum bevordert deze ontwikkeling en voegt geleidelijk uitdagingen toe: Werken in duo- en kamermuzieksettings, leren werken met korte en middellange termijndoelstellingen, en het ontwikkelen van een repertoirelijst van ten minste 2 uur en 30 minuten per semester. De combinatie van individuele aandacht in een internationale klas en een substantieel curriculum zal je inspireren om je volledige potentieel als uitvoerend kunstenaar te bereiken in een competitieve en creatieve muzikale omgeving.
 

  • Verbeteren van techniek om speelgemak en comfort te vergroten
  • Verbeteren van leersnelheid; Leren omgaan met korte- en middellangetermijndoelstellingen
  • Opbouwen van een repertoirelijst van minimaal 2 uur en 30 minuten per semester/jaar
  • Beheersen van communicatie, leren geven en nemen in muzikale interactie (de kunst van de dialoog)
  • Ontwikkelen van coachingsvaardigheden
  • Werken aan verfijning in geluidsproductie en het vermogen om snel aan te passen aan verschillende omstandigheden
  • Beheersen van zelfvertrouwen op het podium
  • Leren om een piano-reductie soepel te spelen
  • Werken in een inspirerende en creatieve omgeving met collega's van hoog niveau
  • Maastricht is een Steinway and Sons school, en je krijgt de kans om op de beste en nieuwste Steinways te spelen tijdens de oefenuren op school

Maak kennis met ons team

Ontmoet jouw docenten

Jeroen Riemsdijk

Klassiek Piano en Pianobegeleiding

Lees meer

Curriculum

Curriculum

Hoofdvak Begeleiding

More info

Year 1

Year 2

Year 3

Year 4

Hoofdvak en Onderdelen gerelateerd aan het Hoofdvak

45

49

Hoofdvak - Klassiek Instrument

40

44

Ensemble, including projects

5

5

Free Space

2

2

Free Space

2

2

Personal and Professional Development

2

2

Personal Development Plan

2

2

Research Skills

8

7

Master project

8

7

Social Positioning and Communication

3

Your Art as a Business Basic Course

2

Your Art as a Business Electives

1

Voordat je je aanmeldt

Toelatingseisen

Vereisten voor pre-auditievideo:

Voor de pre-auditie moet de kandidaat het volgende sturen:

  • Video 1: Een korte introductie van zichzelf in het Engels
  • Video 2: Een opname van het auditieprogramma in één keer, in een vaste camerapositie zonder enige bewerking. Het gezicht en lichaam van de kandidaat moeten duidelijk zichtbaar zijn. Aan het begin van de video noemt de kandidaat hun Zuyd-studentnummer en het programma dat de kandidaat zal uitvoeren.

De video's moeten worden geüpload naar een online platform zoals YouTube.com of Vimeo.com. Het is de verantwoordelijkheid van de kandidaat om ervoor te zorgen dat de videolinks werken.

 

Auditie-eisen voor een Master auditie

De student dient affiniteit te hebben met het spelen van duo- en/of kamermuziek. De student kan zich specialiseren in begeleiding van strijk-, blaas-, of zanginstrumenten of zich meer algemeen oriënteren. Na de master is de student in staat om een nieuw werk in redelijk snel tempo in te studeren en dit al comfortabel uit te voeren tijdens lessen in strijk-, blaas- en/of zangklassen met hun duo-partners binnen enkele weken. Oefenvaardigheden, gericht op verbetering van de studeer-efficiëntie, worden getraind tijdens de studie en de student dient daar enige basisaanleg voor te tonen. Dit dient gepaard te gaan met enig verbeterd, 'next level' technisch comfort en aandacht voor verfijnd geluid, wat een belangrijke focus zal zijn gedurende het tweejarige traject. Na elk jaar heeft de student een repertoire van minstens 2 en bij voorkeur 3 uur uitgevoerd.
Het auditieprogramma dient ten minste 30 minuten te duren met duocomposities. Het is toegestaan om een solowerk (niveau BA-eindexamen) op te nemen.
Voorbeelden:

  • Beethoven Vioolsonate 2 Mvt
  • Delen uit Schumann Dichterliebe
  • Brahms Klarinet Sonate op 120 nr 1-2 2 Mvt
  • Sancan Fluitsonate
  • Hindemith Sonate voor saxofoon en piano

Veel studenten doen een BA-pianosolo-examen voordat zij de masterbegeleiding starten. Daarom, als een student niet genoeg begeleidingsrepertoire beschikbaar heeft, kan meer solorepertoire worden opgenomen in het auditieprogramma. Per slot van rekening dient de student pianistische en interpretatieve vaardigheden te tonen, maar een betere beoordeling kan gemaakt worden wanneer duorepertoire wordt gepresenteerd. Tijdens een interview zullen eerdere ervaringen en vaardigheden worden gedeeld met de professor.