Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

UPDATE! Muziektheorie-onderwijs in de Klassieke Afdeling

Sinds 2019-2020 zijn de muziektheorie-onderwerpen van jaar 1 en 2 vervangen door de twee cursussen Skills Lab en Creative Lab om muziektheorie te integreren met uitvoering en creativiteit, om samenwerking en eigenaarschap van studenten te bevorderen en ten slotte om actieve lessen te hebben. De creatieve opdrachten omvatten improvisatie en compositie; ze spreken vanaf het begin de verbeelding en creativiteit van de studenten aan. Kennis en vaardigheden zoals analyse, klankvoorstelling, zang, ritme en notatie maken nog steeds deel uit van de cursussen en worden gebruikt als hulpmiddelen in creatieve opdrachten. Presentaties en uitvoeringen van eigen composities zijn regelmatige onderdelen van het programma in jaar 1 en 2. Studenten ervaren het programma als zeer waardevol en als een bijdrage aan hun uitvoeringen.

Semester 2 van het 2e jaar wordt het 'Capstone-project' genoemd, dat zich richt op kamermuziek. In dit project komen veel praktische en theoretische aspecten samen, zoals kamermuziek, creativiteit, muziekgeschiedenis, gehoortraining en analyse. Het ensemble zal worden ondersteund door coaches uit verschillende disciplines om een concertpresentatie te ontwikkelen met origineel repertoire en hun eigen muziek.

Momenteel worden de cursussen van jaar 3 ontworpen; het programma zal bestaan uit een aantal keuzemodules met een breed scala aan onderwerpen en stijlen, zoals instrumentale / vocale muziek uit de 20e eeuw, versieringstechniek in Barokmuziek, basso continuo, jazzharmonie en improvisatie voor klassieke musici.

Het didactische concept van het gehele programma is sterk verbonden met het 4C-ID model. Het zogenaamde 4 Component Instructional Design Model ondersteunt 4 gebieden waarin de studenten hun muzikale en theoretische bewustzijn ontwikkelen: authentieke opdrachten, die relevant zijn voor het beroep als musicus (I), ondersteunende informatie, te vinden in Moodle (II), just-in-time coaching, tijdens de lessen (III), gedeeltelijke oefeningen voor studenten met specifieke trainingsverzoeken (IV).

We kijken er erg naar uit om de lessen in jaar 1 en 2 voort te zetten en de modules in jaar 3 te ontwerpen.

DocentenInge Pasmans, David Lodewyckx, Ola Grycko, Sven Heinze, Cynthie van Eijden, Davide Catina.