Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Award for Innovation in Music (AIM)

Klassiek Concert Jazz Prijs

Conservatorium Maastricht - Bonnefantenstraat 15

19:30

-alle plaatsen zijn gereserveerd - reserveringen zijn niet meer mogelijk-

Ervaar de toekomst van muziek bij de Award for Innovation in Music 2023! Voor het vijfde jaar op rij viert dit prestigieuze evenement het uitzonderlijke talent en de baanbrekende ideeën van studenten van het Conservatorium Maastricht. Elk jaar staat er tijdens de avond een ander thema centraal. Dit jaar is het thema: 'Muziek voor een stille ruimte'.

De prijs is een katalysator voor creativiteit, die de ontwikkeling van originele ideeën aanmoedigt en de grenzen van muzikale innovatie verlegt. De winnaar ontvangt niet alleen de welverdiende erkenning, maar ook een genereuze beloning van €5000. Deze prijs stelt hen in staat om hun visionaire projecten tot leven te brengen.

Sluit je bij ons aan en ervaar de grenzeloze mogelijkheden van muzikale innovatie op 17 november 2023, om 19:30 uur, bij het Conservatorium Maastricht, gelegen aan de Bonnefantenstraat 15.

De finalisten zijn:
- Carlos González Lázaro
- Ģirts Celmiņš
- Konstantinos Loumpas
- Luciano Meloni 
- Marloes De Nul

Reserveer nu je gratis ticket

Over de finalisten

Carlos González Lázaro

Als student klassiek klarinet (zonder compositie) is het mijn doel om mijn muziek zo puur en begrijpelijk mogelijk tot het publiek te laten doordringen. Daarom behoudt mijn concept van "innovatie in muziek" enkele elementen van wat we gewoonlijk als een concert beschouwen: reeds bestaande stukken uitgevoerd op een podium voor een publiek. 

De afgelopen jaren heb ik verschillende manieren getest om de stukken aan het publiek te presenteren, en de manier die ik het beste heb gevonden is via een verhaallijn. AIM is echter een geweldige gelegenheid om nieuwe dingen uit te proberen, dus ik wilde het een beetje opvrolijken. 

Conjecture is, zoals het betekent, wat gevormd wordt op basis van onvolledige informatie. In dit project wordt het concept van "Muziek voor een Stille Ruimte" benaderd vanuit 6 verschillende perspectieven en slechts één zal die dag worden uitgevoerd. Niemand weet welke benadering het zal zijn, aangezien het afhangt van de keuzes van het publiek. 

Hoe beïnvloedt een introductie wat we ervaren tijdens het luisteren naar een stuk? Kunnen 3 verschillende stukken perfect begrepen worden vanuit 6 verschillende standpunten? Zal een vooraf ontworpen verhaal gebaseerd op "muziek voor een stille ruimte" in staat zijn om de sfeer van een publiek in real time te benaderen? 

Muzikanten: 
Sara Restrepo Fernández, piano 
Daniel Correa Zuluaga, contrabas 
Ioanna Boultadaki, viool 
Uxue Medrano López, viool 
Ariadna Terol Donat, altviool 
María Millán Domínguez, cello 
Carlos González Lázaro, klarinet 

Ģirts Celmiņš

De vraag van alles en niets zal dienen als een gids in dit muzikale verhaal over het allereerste begin—het begin van alles.
"Het begon allemaal met de stilte - stilte in de ruimte..." Het begin van één enkele gedachte en een licht aangeraakt gevoel. Een rinkel in de stilte en een kleine vonk in het duister—tiny en fragiel, nederig en zwak. Maar aan het begin lijkt het altijd zo onbeduidend, zo machteloos, zo betekenisloos. Echter, er zal tijd verstrijken—momenten, uren, jaren, eeuwen—en op een dag zal het de dag worden waarop alle twijfels verdwijnen, het stof zich verspreidt en het licht de duisternis overwint. Het publiek zal worden ondergedompeld in het verhaal - verteld door AI (Kunstmatige Intelligentie) en aangevuld met originele muziekuitvoeringen door een strijkkwartet, piano, percussie, contrabas, en elektronica, in samenwerking met een danseres en haar projectie.

Deelnemers:
Girts Celmins - componist, producer, dirigent, bandleider, videomontage
Nina Aichberger Feller - dans & beweging
Hubert Kociszewski - viool I
Jose Luis Martinez Ferro - viool II
Ariadna Terol Donat - altviool
Obada Zabadina - cello
Timo Bakker - piano
Dominic Choung - contrabas
Micky Laheij - drums
Georgi Aleksiev - elektronica & geluidsontwerp

 Konstantinos Loumpas

Muziek is voor veel mensen slechts een hoorbare ervaring. Maar wat als dat niet zo was?  

Geïnspireerd door zijn eigen ervaringen als muzikant en danser, wilde de componist een voorstelling creëren waar het publiek zijn eigen wereld binnenstapt en een glimp opvangt van een ander perspectief op wat muziek kan zijn. 

Een wereld waar muziek gevoeld, ervaren en gecreëerd kan worden door het menselijk lichaam en door beweging. 

Dit is de uitdaging en kans die hij het publiek wil bieden: om muziek te voelen en te creëren. 

De voorstelling heeft als doel een stille ruimte te creëren waar het publiek wordt aangemoedigd om te bewegen, te dansen, en zo zal muziek worden gemaakt door niets meer dan hun stappen, hun adem, hun lichamen.  

Door muziek, stilte en beweging te combineren, creëert “Voel, dans” een meeslepende ervaring waarbij muziek gevoeld kan worden, figuurlijk, maar ook letterlijk via trillingen die het publiek omringen. Door muziek en geluid dat ze fysiek voelen trillen door hun lichaam, nodigt de voorstelling het publiek uit om beweging te verkennen, te dansen, en zo muziek te maken, zelfs te midden van de stilte, zelfs in een stille ruimte.  

Danser  - Lisa van der Looij

Luciano Meloni

Voor de AIM van dit jaar bundelen de broers Luciano en Lorenzo Meloni hun krachten om een multidisciplinair stuk muziektheater te creëren. In hun stuk How R U? nodigen ze het publiek uit om kritisch na te denken over de zin 'hoe gaat het' in het echte leven. Waarom stellen we deze vraag? Welk antwoord verwachten we? En bovendien, waarom wordt er van ons verwacht dat we positief antwoorden? Omdat ze allebei in de loop der jaren ernstige depressies hebben gehad, willen de broers bewustzijn creëren voor de ziekte, die velen treft en ieder jaar tientallen levens eist. Ze geloven dat de samenleving gastvrijer moet zijn voor haar mensen, minder stressvol en liefdevoller. Hopelijk is How R U? een goed startpunt.

Dans: Jeske de Haart
Opname: Nader Adabnejad

Ensemble:
Viool I: Claire Hebeisen
Viool II: Hannah Tuulas
Altviool: Pietro Romagnoli
Cello: Mikayel Voskanyan
Piano: Ariadna Ruiz Ruiz
Klavecimbel: Marie Hesberg
Percussie I: Colin Crandal
Percussie II: Pièrre Anfray
Percussie III: Andreu Ferrandis Miguel

Marloes De Nul

Ritueel van Jing - Marloes De Nul

"Jouw weg naar innerlijke rust. Ontspan! Kalmerende lichaamscrème."

'Jing' is een utopische gemeenschap waar mensen samenleven in vrede, stilte en harmonie. Een wereld in retraite vol watervallen, lotusbloemen en waar iedereen volop lichaamscrème aanbrengt. Iedereen's huid is gezond en vrij van onzuiverheden. Wanneer een nieuwkomer de crème aanbrengt, slapen ze onrustig en beginnen ze hun mysterieuze zoektocht naar Jing.

In dit ritueel kun je de weg naar innerlijke rust volgen, ontspannen en je huid kalmeren. Met alle mogelijke zintuigen verkennen we manieren om elkaar te vinden door middel van muziek, beeldende kunst, crème en gebarentaalchoreografie.

"Ritueel van Jing" is een interdisciplinair kunstoptreden dat het publiek, acteurs en regiestudenten van de Toneelacademie, muziekstudenten en medewerkers van het Conservatorium Maastricht verbindt.

Compositie, teksten, zang, script & visuele kunst: Marloes De Nul
Drums: Micky Laheij
Gebarentaal & choreografie: Anne Goldsmits
Artistiek advies: Kato Cornil
Acteurs: Anna Lauryssen, Doris Wennekers, Sam Forster, Alexandra Soupourtzi, Isabel Fuentes Fernandez, Celine Müller

Over de jury

Dr. Peter Peters
Peter Peters is bijzonder hoogleraar in de innovatie van klassieke muziek en universitair hoofddocent aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen van de Universiteit Maastricht. Voordat hij aan de Universiteit Maastricht kwam, werkte hij als journalist en criticus op het gebied van klassieke muziek. Zijn onderzoek richt zich op het innoveren van praktijken binnen de klassieke muziek, met name symfonische muziek. Samen met Stefan Rosu ontwikkelde hij de onderzoekslijnen in het MCICM: de rol van klassieke muziek en haar waarde voor de samenleving; de manieren waarop de relatie tussen uitvoerenden van klassieke muziek, zoals symfonieorkesten, en hun publiek tot stand komt; en de manieren waarop praktijken binnen de klassieke muziek bijdragen aan het behoud van ons cultureel en sociaal klinkend erfgoed.

René Rousseau
Samen met Cecile Maas is René Rousseau initiatiefnemer en sponsor van de prijs. Hun doel met deze prijs is om de horizon en het werkveld van studenten te verbreden en nieuwe deuren te openen in het creatieve, muzikale en sociaal-culturele veld. Met deze prijs hopen ze dat finalisten nieuwe bronnen aanboren, nieuwe doelgroepen vinden en de kansen op de markt vergroten door innovatieve wegen in te slaan. Zie de mogelijkheden en kansen en ga verder dan je je kunt voorstellen! Leer om van A-Z de regie over de uitvoering te hebben en om mogelijk op een multidisciplinaire manier samen te werken, om je productie te ontwerpen en uit te voeren, wat op zijn beurt nieuwe dimensies kan toevoegen aan het concept en de uitvoering. En vergeet niet het publiek, dat binnen hun eigen referentiekader verbaasd, verrast en uitgedaagd kan worden en kan reflecteren op wat de uitvoering biedt.

Stijn Huijts
Stijn Huijts is CEO en directeur van het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Voordat hij in 2011 bij het museum kwam, was hij oprichter en directeur van SCHUNCK, een multidisciplinair museum voor hedendaagse kunst, muziek, dans en literatuur, en was hij directeur van het Stedelijk Museum Het Domein in Sittard. Hij heeft verschillende tentoonstellingen en samenwerkingsprojecten met kunstenaars georganiseerd, waaronder het Nederlandse Paviljoen op de 26e São Paulo Biënnale. Als huidig adviseur van het Mondriaan Fonds was hij lid van het bestuur van het International Committee for Modern Art Museums (CIMAM), de Commissie voor Beeldende Kunst, Design en Architectuur van de Raad voor Cultuur en lid van het bestuur van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Huijts is docent aan internationale post-academische onderzoeksinstituten en lid van de International Association of Art Critics en ICOM. Hij heeft een MA in Algemene Cultuurwetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.

Tine Stolte
Tine Stolte is programmaleider van de master ‘New Audiences and Innovative Practice’ aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. In dit programma richten studenten zich op het verkennen en creëren van innovatieve artistieke beroepspraktijken in diverse maatschappelijke contexten. Tine werkt als cursusleider en coördinator en is verbonden aan de onderzoeksgroep 'Muziek in Context' als onderzoeker. Ze werd oorspronkelijk opgeleid als klassiek zangeres.