Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

11 december 2025
15 december 2025
18 december 2025

Symfonisch Orkest - Mahler 9

11 december 2025

20:00

15 december 2025

19:00

18 december 2025

20:00

11 december 2025 – 20.00 uur
Theater aan het Vrijthof Maastricht
Vrijthof 47, Maastricht
Tickets 

15 december 2025 – 19.00 uur
Eurogress Aken
Monheimsallee 48, Aken, Duitsland
Tickets

18 december 2025 – 20.00 uur
Salle Philharmonique de Liège
Bd Piercot 25/27, Luik, België
Gratis toegang met reservering

Op 11 december 2025 brengen drie conservatoria uit de Euregio, Conservatorium Maastricht, Conservatoire royal de Liège en Hochschule für Musik und Tanz Aachen / Köln, samen een indrukwekkende uitvoering van Gustav Mahlers Symfonie nr. 9. Onder leiding van Arjan Tien verenigen 90 jonge musici zich in één orkest voor wat een buitengewone muzikale ervaring belooft te worden.

Mahlers Negende is een werk van grote diepgang: een reflectie op afscheid, liefde en transcedentie. Het is een emotionele reis, vol intensiteit, tederheid en contemplatie. In deze uitvoering symboliseert het project een brug tussen landen en generaties: jongeren uit vele landen brengen samen een monumentaal meesterwerk tot leven op drie podia in de Euregio.

Bestel hier je ticket voor 11 december

Met speciale dank aan onze gastheer: Theater aan het Vrijthof.

Portret Arjan Tien

Over de Dirigent

Arjan Tien is een van de meest veelzijdige en energieke dirigenten van zijn generatie. Musici en critici prijzen hem om zijn fijne gevoel voor stijl, oog voor detail en aanstekelijke energie.

Hij heeft wereldwijd gewerkt met orkesten zoals het WDR Funkhausorchester, het Radio Filharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, de Johannesburg Philharmonic en het Cape Town Philharmonic Orchestra.

Hij was chef-dirigent van het Magogo Kamerorkest, waar hij innovatieve programma’s realiseerde en meer dan zestig wereldpremières dirigeerde.  Daarna leidde hij het Atheneum Kamerorkest van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Vanaf 2017 was hij chef-dirigent en artistiek leider van de Marinierskapel der Koninklijke Marine, met een sterk internationaal repertoire en meerdere opnames. 

Tien is hoogleraar orkestdirectie aan het Conservatorium Maastricht en ook verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast geeft hij masterclasses wereldwijd en stimuleert hij jong talent, onder andere via de South African Conductor’s Competition. 

Recent werd hij benoemd tot chef-dirigent van het Cape Town Philharmonic Orchestra (per 1 januari 2026) en Associate Professor aan de Stellenbosch University, waarmee hij zijn commitment aan het onderwijs en internationale samenwerking verder onderstreept.

Portret Elena

Maak kennis met de student assistent-dirigent

In het kader van ons Mahler 9-project deelt Elena, onze assisterend dirigent-studente, haar persoonlijke ervaring met het werken aan deze monumentale symfonie. Hier geeft zij een inkijkje in haar rol binnen deze unieke samenwerking:

• Wat was het meest uitdagende aspect van het assisteren bij Mahlers Symfonie nr. 9, en hoe heb je dat aangepakt?
“Het meest uitdagend was het bestuderen van zo’n groot en veeleisend werk. Het is waarschijnlijk een van de meest omvangrijke symfonieën ooit geschreven, dus mijn aanpak is om veel tijd te besteden aan de partituur, te proberen te begrijpen wat erachter schuilgaat, en geduldig te zijn, omdat ik weet dat het een lang proces is.”

• Welk moment in Mahler 9 spreekt je emotioneel het meest aan?
“Dat is een lastige vraag. Ik zou zeggen dat het begin al heel intens en emotioneel is, dus dat raakt me erg. Maar als ik moet kiezen, dan is het het einde. De betekenis ervan is de dood, dus wanneer de symfonie eindigt en die lange stilte valt, is dat een heel diepgaand moment.”

• Welk onderdeel van de rol als assistent-dirigent vind je het leukst?
“Ik geniet vooral van de fase van de eindrepetities, wanneer we diep op details ingaan en bespreken hoe we elk gedeelte begrijpen. Als assistent moeten we de dirigent laten weten welke passages nog niet goed werken en aan welke details en balans we moeten werken. Dat is absoluut een heel spannend onderdeel van het proces!”
 

Orkest

Houtblazers Fluit Liesl Vanoverberghe
  Mobaied Maria
  Lance Weisen
  Kasper Punt
Piccolo Thibaud Sarrochi
Hobo Līvija Tolpežņikova
  Zepeda Gonzalez Adriana
  Tina Gallo
  Natsumi Ishida
Klarinet Lucía Molina Cano
  Thomas Pirson
  Lena Meyr
  Maria Jose González-Conde Oñate
  Maria Delgado Jimenez
Fagot Harold Laliere
  Yu-Wei Tseng
  Cheng Cui
  Eva Boudreau
Koperblazers Hoorn  Alessandro Lago/Rui Filipe Delgado Linhares
  Uangmo Tenzin Salguero
  Liu Jiayu
  Almeida Brenda
Trompet Matthias Debrabandere
  Linus Bremer
  Lia Capello 
Trombone Guo Haotian
  Zhao Bojian
  Lucas Romeno Ramirez
Tuba Elza Vaessens
Percussie   Vicente Pereira de Vasconcelos Simao
  Magi Llaster Torres
  Luuk van Raalten
  Guilaume Strijdhagen
  Ilaria Paolicelli
Snaarinstrumenten Harp  Petra Barišiċ
  Floor Heyse
Viool Daniel Garcia Santíesteban
  Sun Kun
  Wenxi Yao
  Andrea Di Leo
  Kelly Ge
  Ekaterina Timokhina
  Peer Jona Bohn
  Alexandre Brun
  Yumo Wang
  Vasilis Mourikis
  Yunji Duan
  Daniel Rozmus
  Evangelia Pothou
  Tingyu Chen
  Tania Amaral Tercio
  Jérôme Lezaack
  Elena Martini
  Nathan Seys
  Oleksii Pshenychnikov
  Carlota Santos de Otero
  Colin Ledent
  Seeun Chang
  Hubert Kociszewski
  Solenn Hubert
  Yeiin Lee
  Theodore Kim
  Danièle Pulinx
  Yihe Zhang
  Suji Kim
  Valentin Claeskens
Altviool Feng Xue
  Penzo Riccardo
  Ceren Yilmaz
  Liu Liyuan
  Hsiao-Tung Kou
  Yin Jiaqi
  Dantong Wang
  Yang Jiarun
  Zhang Tingkun
  Xinghzi Che
  Mohammad Dehlari Hassan
  Martinez Alemany Ivan
Cello  Fanni Ludanyi
  Frederick Pietschmann
  Marine Baal
  Teresa Azevedo Fontes Bastos Martins
  Johanna Marie Zietz
  Clélia Aury-Lemieux
  Federica di Gioia
  Beka Maisurade
  Ysanai Miranda
  Yuqi Gao
Contrabas Feng Xinrui
  Iker Molina Martin
  Huang Zhengxiao
  Jiayi Zhao
  Lee Ching-Ying
  Wang Jia
  Zhu Haibo 
  Yicun Liu