Op 10 oktober vult het podium van Conservatorium Maastricht zich met de betoverende klanken van de strijkers. Onder leiding van onze docenten Mihai Cocea en Hiroyuki Yamazaki maken studenten een muzikale reis die net zozeer draait om groei en reflectie als om uitvoering.
Een drievoudig leerproces
Voor Mihai begint het repetitieproces al lang voordat de eerste gezamenlijke noot wordt gespeeld. Vanuit zijn ervaring beschrijft hij het leerproces in drie fasen:
Persoonlijke onafhankelijkheid: “Studenten en docenten komen goed voorbereid naar de eerste repetitie, met een helder begrip van wat ze moeten spelen, met wie ze de melodie delen, en welke rol ze instrumentaal hebben in het stuk.”
Samen leren: repeteren als ensemble, het stuk samen vormgeven en werken aan intonatie, balans en ritme.
Persoonlijke reflectie: “Ieder van ons reflecteert op de eigen bijdrage: hoe we individueel beter kunnen klinken, en hoe we nog naadlozer kunnen opgaan in het orkest. Uiteindelijk is ons doel een samenhangend en harmonieus geluid te creëren dat klinkt als één geheel.”
Een divers en inspirerend programma
Het repertoire van dit project verenigt drie contrasterende componisten. Mihai reflecteert: “Naar mijn mening toont dit programma Mozarts gratie en elegantie, Hindemiths ernst en zwaarte, en mondt het uit in een stralende ontlading met Tsjaikovski.”
Voor Hiroyuki ligt de rijkdom van het programma ook in wat het studenten technisch en muzikaal te bieden heeft:
“Ik geloof dat alle technische en muzikale fundamenten voor ons strijkers te vinden zijn in de werken van Mozart en Haydn – harmonie, articulatie, frasering. Bovenal hoop ik dat door het levendige en vreugdevolle Divertimento die vaardigheden verder verrijkt worden.”
Over Tsjaikovski voegt Hiroyuki toe: “Zijn muziek is zo vol passie, sentimentaliteit en romantiek. Wat ik hoop te bereiken, is een richting vinden waarin we ons tijdens de uitvoering allemaal emotioneel kunnen verenigen.”
“Dit programma is buitengewoon divers. Alle drie de stukken zijn werkelijk luxueuze bronnen van inspiratie. Ik kijk er bijzonder naar uit om Mihai’s solopartij te spelen en te horen, het is een voorrecht om het podium te delen met een collega die momenteel actief is bij toporkesten.”
Stem en techniek ontwikkelen
Naast de noten benadrukt Mihai het belang van interpretatieve groei: “Voor mij is het belangrijkste artistieke aspect om studenten te helpen hun eigen stem te ontwikkelen, terwijl ze ook deel uitmaken van een groter geheel. Dat moedigt hen aan om te reflecteren en vragen te stellen over het werk dat ze op dat moment spelen en instuderen.”
Ook wijst hij op de technische uitdaging van het project: “De belangrijkste vaardigheid is het vermogen om de sfeer, stijl en dynamische contrasten aan te passen aan de verschillende stijlen van elke componist. Hoewel dit een Herculeaanse taak is, heb ik er vertrouwen in dat we hard zullen werken en het prachtig zal klinken.”
Beleef The Soul of Strings
Het Soul Strings Orchestra is meer dan een concert, het is een reis van leren, reflectie en artistieke groei. Door de gratie van Mozart, de zwaarte van Hindemith en de passie van Tsjaikovski samen te brengen, nodigt dit project zowel uitvoerenden als publiek uit tot een diep ontroerende muzikale ervaring.
📅 The Soul of Strings
🗓 10 oktober 2025 – 19:30
📍 Conservatorium Maastricht, Bonnefantenstraat 15
🎟 Gratis toegang – reserveren niet nodig
NEWS
The Soul of Strings: Leren, Reflecteren en Samen Musiceren
1 oktober 2025