
Bachelor
Hoorn
Studenten van over de hele wereld worden in dit vakgebied opgeleid om professionele hoornspelers te worden en zijn voorbereid om als muzikanten in een professioneel orkest te spelen. Adriaan van Woudenberg, Jacob Slagter (Solohoornist Concertgebouworkest), Hubert Crüts (Solohoornist Gürzenich Orchester Köln) en Erich Penzel (Professor HFM Köln) zijn jou al voorgegaan.
Het bachelor programma richt zich voornamelijk op het ontwikkelen van muzikale en technische vaardigheden. Er wordt veel aandacht besteed aan het standaard solorepertoire, kamermuziek en orkestspel.
Tijdens het masterprogramma ligt de focus op de creatieve persoonlijkheid en de algemene muzikale excellentie van het hoornspelen in verschillende muzikale stijlen, van barok tot hedendaagse muziek.
In zowel de bachelor als de master worden studenten getraind in audities. Ter voorbereiding op belangrijke hoornwedstrijden door heel Europa.
Tijdens klassenconcerten krijgen studenten de gelegenheid om op te treden begeleid door piano. Ze leren samen spelen door ensembles te vormen met 4 tot maximaal 18 hoornspelers. Op deze manier leren ze flexibiliteit, wat later in het professionele veld van groot belang is voor een harmonieuze interactie (zowel muzikaal als psychologisch).
Docenten Willy Bessems (1/3 Hoornist Gürzenich Orchester Köln) en Will Sanders (Professor HFM Karlsruhe, voorheen Solohoornist Symfonieorkest Bayerischen Rundfunk, Solohoornist Bayreuther Festspiele) werken nauw samen en vullen elkaar aan op het gebied van musicaliteit. Will Sanders heeft uitgebreide ervaring in het symfonische veld, begonnen in de opera en speelt kamermuziek en recitals op het hoogste niveau.
Willy Bessems is nog steeds actief in de orkestwereld en zijn opera kennis is ook van enorm belang.
Jaarlijks worden masterclasses georganiseerd met gasten zoals Günther Högner, Hermann Baumann, Radovan Vlatkovitsch, André Cazalet, Radek Baborak, Guido Corti, Stefan Dohr en Andrew Bain.
Alumni van de hoornklas spelen nu in orkesten zoals het Symfonieorkest Bayerischen Rundfunk, Concertgebouworkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Radio Filharmonisch Orkest, WDR Symfonie Orkest, NDR Symfonie Orkest, Frankfurt Radio Orkest, SWF Radio Orkest, NHK Japan, Bogota Philharmoniker, enzovoort.
Of werken aan universiteiten zoals The University of Arts and Music Geidai Tokyo, University EAFIT Colombia, HFM Hannover, HFM Köln, HFM Karlsruhe, enzovoort.
Ontmoet ons team
Ontmoet je docenten
Curriculum
Curriculum
Hoofdvak Hoorn |
More info |
Year 1 |
Year 2 |
Year 3 |
Year 4 |
---|---|---|---|---|---|
Hoofdvak en Onderwerpen gerelateerd aan het Hoofdvak |
26 |
26 |
29 |
47 |
|
Hoofdvak Blaasinstrumenten |
26 |
26 |
29 |
47 |
|
Professional Development |
5 |
3 |
3 |
||
Orientation on Profession |
5 |
||||
Basic Teaching Skills Instrument Specific Methodology |
1 |
||||
Basic Teaching Skills Lectures |
1 |
||||
Studio Recording Preparation |
1 |
||||
Your Art as a Business Basic Course |
2 |
||||
Your Art as a Business Electives |
1 |
||||
Music Theory |
22 |
23 |
12 |
||
Skills Lab |
6 |
8 |
|||
Creative Lab |
8 |
8 |
|||
Capstone |
4 |
||||
History of Music |
3 |
2 |
|||
Choir |
2 |
||||
Choir Classical (General) |
2 |
2 |
|||
Applied Piano Classical |
3 |
3 |
|||
Elective Theory Modules |
8 |
||||
Ensemble |
7 |
8 |
8 |
6 |
|
Projects A |
4 |
4 |
4 |
4 |
|
Chamber Music |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Wind Band Lessons |
1 |
2 |
2 |
||
Minor |
8 |
7 |
|||
Free Space |
8 |
7 |
Voordat je je aanmeldt
Toelatingseisen
Eerste ronde
De auditie bestaat uit twee rondes. Voor de eerste ronde moet de kandidaat 2 video's opnemen die bevatten:
-
Video 1: Een korte introductie van zichzelf in het Engels: vertel over je muzikale ervaringen, je motivatie om muziek te studeren, je hoofdvak en waarom je ervoor kiest om auditie te doen bij het Conservatorium Maastricht.
-
Video 2: In de tweede video demonstreert de kandidaat hun artistieke en technische vaardigheden. De video moet in één keer worden opgenomen, zonder onderbrekingen of bewerkingen. De kandidaat moet beginnen met het noemen van hun naam en studentnummer van het Conservatorium Maastricht. De video moet bevatten:
Etudes
Twee etudes van contrasterend karakter, met het niveau van de volgende etudes:
-
C. Kopprasch: Deel 1 of Deel 2
-
B. Müller: Deel 1 of Deel 2
-
H. Kling: 40 Karakteristieke etudes
Recitalstukken
Twee recitalstukken: concerto, sonate of solostuk van contrasterend karakter, met het niveau van de volgende stukken:
-
W.A. Mozart: Hoornconcert nr. 2 of 3
-
F. Strauss: Hoornconcert op. 8
-
P. Hindemith: Sonate in F
-
B. Kroll: Laudiatio voor hoorn solo
Aanvullende video's (niet verplicht): De kandidaat kan concertregistraties aanleveren.
De video's moeten geüpload worden naar een online platform zoals YouTube.com of Vimeo.com. Het is de verantwoordelijkheid van de kandidaat om ervoor te zorgen dat de videolinks werken.
Tweede ronde
De kandidaat zal worden uitgenodigd om naar Maastricht te komen voor een live auditie. Het repertoire voor de live auditie blijft hetzelfde. Aanvullende repertoireverzoeken kunnen door de commissie worden gedaan.
In de tweede ronde wordt de kandidaat uitgenodigd voor een online theorietoets die bepaalt of de kandidaat toegelaten kan worden. Meer informatie over de theorietoets is te vinden hier.
Daarnaast kan de theorieafdeling de kandidaat opnieuw uitnodigen voor een niveautoets om te bepalen of de kandidaat op een hoger niveau met het theorieprogramma kan beginnen.