
Bachelor Percussie
Kiezen voor de studie klassieke percussie aan het Conservatorium Maastricht betekent deel uitmaken van een klas waar pijlers zoals professionaliteit, hard werken, solidariteit en kameraadschap fundamenteel zijn.
Gebaseerd op de visie van de afdeling dat percussionisten in hun fundamentele speelwijze een open klank moeten bereiken, gemengd met een vloeiende en gebalanceerde techniek, krijg je alle hulpmiddelen om de ideale percussionist of paukenist te worden waarnaar orkesten over de hele wereld op zoek zijn!
Bovendien verwerf je didactische vaardigheden, waardoor je toekomstige spelers kunt introduceren in de wereld van percussie, met al zijn instrumenten en kleuren.
In de slagwerkafdeling wordt je onderwezen door de volgende docenten:
Curriculum
Curriculum
Hoofdvak Percussie |
More info |
Year 1 |
Year 2 |
Year 3 |
Year 4 |
---|---|---|---|---|---|
Hoofdvak en onderwerpen die gerelateerd zijn aan het hoofdvak |
26 |
26 |
29 |
47 |
|
Hoofdvak Slagwerk |
26 |
26 |
29 |
47 |
|
Professional Development |
5 |
3 |
3 |
||
Orientation on Profession |
5 |
||||
Basic Teaching Skills Instrument Specific Methodology |
1 |
||||
Basic Teaching Skills Lectures |
1 |
||||
Studio Recording Preparation |
1 |
||||
Your Art as a Business Basic Course |
2 |
||||
Your Art as a Business Electives |
1 |
||||
Music Theory |
22 |
23 |
12 |
||
Skills Lab |
6 |
8 |
|||
Creative Lab |
8 |
8 |
|||
Capstone |
4 |
||||
History of Music |
3 |
2 |
|||
Choir |
2 |
||||
Choir Classical (General) |
2 |
2 |
|||
Applied Piano Classical |
3 |
3 |
|||
Elective Theory Modules |
8 |
||||
Ensemble |
7 |
8 |
8 |
6 |
|
Projects A |
4 |
4 |
4 |
4 |
|
Chamber Music |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Wind Band Lessons |
1 |
2 |
2 |
||
Minor |
8 |
7 |
|||
Free Space |
8 |
7 |
Voordat je je aanmeldt
Toelatingseisen
Eerste ronde
De auditie bestaat uit twee rondes. Voor de eerste ronde moet de kandidaat video's opnemen die bevatten:
-
Video 1: Een korte introductie van zichzelf in het Engels: praat over je muzikale ervaringen, je motivatie om muziek te studeren, je hoofdvak en waarom je kiest voor een auditie aan het Conservatorium Maastricht.
-
Video 2: In de tweede video demonstreert de kandidaat hun artistieke en technische vaardigheden. De video moet in één take worden opgenomen, zonder knipwerk of bewerkingen. De kandidaat moet beginnen met hun naam en studentnummer van het Conservatorium Maastricht te zeggen. De video('s) moeten het volgende bevatten:
Snare drum:
-
M. Peters – Gevorderde Snaredrum Studies no.15
Timpani:
-
R. Hochrainer: Etüden für Timpani no.54
Melodisch instrument:
Een solo piece stuk voor marimba of vibrafoon (4 mallets)
Aanvullende video's (niet vereist): De kandidaat mag concertvideoregistraties aanleveren.
De video's moeten worden geüpload naar een online platform zoals YouTube.com of Vimeo.com. Het is de verantwoordelijkheid van de kandidaat om ervoor te zorgen dat de videolinks werken.
Tweede ronde
De kandidaat zal worden uitgenodigd om naar Maastricht te komen voor een live auditie in persoon. De kandidaat moet het volgende voorbereiden:
Snare Drum
Twee etudes met contrasterend karakter, te kiezen uit:
J. Délécluse - Etudes Pour Petite Caisse (vanaf nr. 11), Studio M, Douze Etudes
M. Peters - Intermediate Snare Drum Studies (vanaf nr. 13) of Advanced Snare Drum Studies
-
S. Fink - Studies for Snare Drum Vol. 5 (vanaf nr. 10)
Pauken
Twee etudes voor 3 of 4 pauken met contrasterend karakter, te kiezen uit:
R. Hochreiner: Etüden für Timpani (vanaf nr. 47)
F. Hinger: Technique for the Virtuoso Timpanist (vanaf etudes voor 3 trommels)
J. Délécluse: Trente Études 2e Cahier
J. Délécluse: Vingt Études
N.Woud: Symphonic Studies for Timpani
N.Woud: The Timpani Challenge
-
E. Keune: vanaf etude 121
Melodie-instrumenten
Uitvoering van één solostuk voor marimba of vibrafoon (4 mallets), beheersing van de basisvaardigheden van de vier-mallet percussietechniek volgens Holmjgren of L.H. Stevens. Beheersing van de basisvaardigheden van de vibrafoontechniek, dempen en pedaalgebruik zoals uitgelegd door David Friedman in Vibraphone Technique.
In de tweede ronde wordt de kandidaat uitgenodigd voor een online theorietoets die bepaalt of de kandidaat toelaatbaar is. Meer informatie over de theorietoets kan worden gevonden hier.
Bovendien kan de theoriedepartement de kandidaat opnieuw uitnodigen voor een niveautoets om te bepalen of de kandidaat het theorieprogramma op een hoger niveau kan starten.