Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Master
Orgel

Studeren Orgel in Maastricht betekent jezelf onderdompelen in een cultuur van historische instrumenten en lessen volgen bij twee enthousiaste en zeer ervaren, internationaal gewaardeerde docenten. De lessen worden gegeven in de twee basilieken van de stad. Beide kerken hebben meerdere monumentale instrumenten. De belangrijkste lesorgels zijn het Séverin-orgel in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek en het meer Romantische Franssen-Pereboom&Leijser-orgel in de Sint Servaasbasiliek.

Er is volop ruimte om de volledige breedte van het orgelrepertoire te bestuderen, van de vroegste orgelmuziek tot hedendaagse muziek en improvisatie. Excursies, projecten en concertopties vormen een waardevolle aanvulling op de reguliere lessen. Er is geen gebrek aan orgels om op te oefenen, zowel op het Conservatorium als in de omgeving.

Ontmoet ons team

Ontmoet je docenten

Hans Leenders

Klassiek orgel / Koorleiding

Hans Leenders is artistiek directeur van het professionele kamerkoor Studium

Lees meer

Marcel Verheggen

Klassiek orgel

Marcel Verheggen (geboren in 1961) geeft sinds 2002 orgelles aan het Conserva

Lees meer

Curriculum

Curriculum

hoofdvak orgel

More info

Year 1

Year 2

Year 3

Year 4

Hoofdvak en Onderwerpen gerelateerd aan het Hoofdvak

45

49

-

-

Hoofdvak - Klassiek Instrument

40

44

-

-

Ensemble, including projects

5

5

-

-

Free Space

2

2

-

-

Free Space

2

2

-

-

Personal and Professional Development

2

2

-

-

Personal Development Plan

2

2

-

-

Research Skills

8

7

-

-

Master Project

8

7

-

-

Social Positioning and Communication

3

-

-

Your Art as a Business Basic Course

2

-

-

Your Art as a Business Electives

1

-

-

Voordat je je aanmeldt

Toelatingseisen

Eerste ronde  

De auditie bestaat uit twee rondes. Voor de eerste ronde moet de kandidaat 2 video's opnemen die bevatten:  

  • Video 1: Een korte introductie van zichzelf in het Engels: praat over je muzikale ervaringen, je motivatie om muziek te studeren, je hoofdvak en waarom je ervoor kiest om auditie te doen aan het Conservatorium Maastricht.  

  • Video 2: In de tweede video demonstreert de kandidaat hun artistieke en technische vaardigheden. De video moet in één keer worden opgenomen, zonder onderbrekingen of bewerkingen. De kandidaat moet beginnen met het noemen van hun naam en studentnummer van Conservatorium Maastricht. De kandidaat moet het repertoire technisch en muzikaal zo beheersen dat de kandidaat een verhaal kan vertellen met een persoonlijke visie, overzicht en voldoende vakmanschap. De jury moet gefascineerd zijn door (ten minste delen van) de uitvoering. In de Master van muziek Orgel kan de student ervoor kiezen om een breed scala aan repertoire te bestuderen, of zich te richten op een specifieke stijl of genre. Daarom wil de commissie de intentie (breed of gespecialiseerd) van de kandidaat herkennen aan het gekozen repertoire om op te nemen voor de auditievideo.   


Gebruik de volgende stukken als indicatie voor het instapniveau van de Master van muziek.  

Voor J.S. Bach  

  • F. Couperin, Messe des paroisses  

  • J.P. Sweelinck, toccata's en fantasieën  

  • D. Buxtehude, toccata's, preludia  

J.S. Bach  

  • Een tri-sonate (of een koraalprelude van hetzelfde niveau uit de Leipziger Choräle of Dritter Teil der Clavierübung)  

  • Een van de belangrijke Preludes en Fuga's of Toccata's en Fuga's  

 Na J.S. Bach  

  • F. Liszt, B-A-C-H  

  • C. Franck, een van de drie chorals, pièce héroïque  

  • A. Heiler, Tanztoccata  

  • J. Alain, Litanies  

  • W. de Ruiter, Parten voor orgel  

  • J. Straesser, Faites vos jeux  

  • Wammes, Miroir  

 

Aanvullende video's (niet verplicht): de kandidaat mag concert videos verstrekken.  

De video's moeten worden geüpload naar een online platform zoals YouTube.com of Vimeo.com. Het is de verantwoordelijkheid van de kandidaat om ervoor te zorgen dat de videolinks werken.

Tweede ronde  

De commissie kan besluiten de kandidaat uit te nodigen voor een online of live auditie na het bekijken van het videomateriaal. Het repertoire voor de live auditie blijft hetzelfde. De commissie kan om aanvullend repertoire vragen.  

In de tweede ronde wordt de kandidaat altijd uitgenodigd voor een online interview met een van de Master Project Coaches. In dit interview bespreken we de motivatie en ervaring van de kandidaat op het gebied van onderzoek en cultureel ondernemerschap. De Master Project Coach bepaalt bovendien het niveau van Engelse taalvaardigheid.