20e Music Award Maastricht 2022 - Jubileumeditie Ensembles
23 April 2022, 19:30
Afkomstig uit alle windstreken van de wereld, hebben jonge musici voor een studie aan Conservatorium Maastricht gekozen. Na voorselecties dingen vier ensembles mee naar de Music Award Maastricht. Aan deze Award is een bedrag verbonden van € 5000 te besteden aan hun muzikaal artistieke ontwikkeling. De Music Award Maastricht wordt georganiseerd door Conservatorium Maastricht en Rotaryclub Maastricht. Een deskundige jury beoordeelt de kandidaten op hun artistieke impressie, technische niveau en uitstraling. Het publiek bepaalt naar wie de publieksprijs ter waarde van € 1.000 gaat.
De kandidaten
Quartet MSM
(Marnix Verberne, Viola - Judit Díaz, Cello - Nikita Akulov, Violin – Ariel Sanches, Violin)
Ludwig van Beethoven (1770-1827) from String quartet no. 15 op 132 (1825)
III. Molto Adagio - Andante Canzona di ringraziamento
(Heiliger Dankgesang eines Genesenden an die Gottheit, in der lydischen Tonart)
Dmitri Shostakovich (1906-1975) from String Quartet No. 10 op. 118 (1964).
II. Allegretto furioso
Het kwartet werd vier jaar geleden in Maastricht opgericht. De musici uit Rusland, Brazilië, Nederland en Spanje ontmoetten elkaar op het Maastrichts Conservatorium. In de afgelopen 4 jaar heeft MSM ruim 100 concerten gegeven in Nederland, België, Duitsland en Luxemburg. In 2019 won MSM bij de wedstrijd Stadsgoud een prijs voor het beste culturele idee. Deze prijs gebruikten ze om in de Sint-Janskerk in Maastricht een kamermuziekserie te organiseren, die in november 2019 van start ging.
Musici van MSM hebben kwartetlessen gevolgd bij Sergei Pishugin (Glinka Kwartet, Sjostakovitsj Kwartet) en Stefan Metz (Orlando Kwartet en oprichter van het Orlando Festival)
Øsimun Quartet
(Maria Bel Serra, Soprano Saxophone - Ricard Martínez Bernardó, Baritone Saxophone - Inés González Gómez, Tenor Saxophone – João Rodrigues, Alto Saxophone)
György Ligeti (1923-2006) Six bagatelles (1953)
I. Allegro con spirito
II. Rubato. Lamentoso
III. Allegro grazioso
IV. Presto ruvido
V. Adagio. Mesto (Béla Bartók in memoriam)
VI. Molto vivace. Capriccioso
Guillermo Lago (1960*) from Ciudades (2011)
-Sarajevo
-Addis Abeba
Het Øsimun Quartet is een Maastrichts saxofoonkwartet, opgericht in 2021. Hoewel het kwartet nog niet lang bestaat, hebben de leden (Ricard Martínez Bernardó - baritonsax, Inés González Gómez - tenorsax, João Rodrigues - altsax en Maria Bel Serra - sopraansax) al veel ervaring opgedaan in andere kamermuziekensembles en als solist.
Ze hebben lessen gevolgd bij saxofonisten als Jean-Pierre Cnoops en de leden van het Berlage Saxophone Quartet, en andere instrumentalisten als Kyoko Yonemoto.
Kchachaturian Trio
(Erika Garcia Diaz, Clarinet – Seulbi Cho, Piano - Gabriela Graboń, Violin)
Aram Khachaturian (1903-1978) Trio for clarinet, violin and piano (1932)
I. Andante con dolore, molt' espressione
II. Allegro
III. Moderato
Astor Piazzola (1921-1992) La muerte del angel (1962)
Arranged by Kliment Krylovskiy
Het Kchachaturian Trio kwam in 2021 voort uit een samenwerking van studenten aan Conservatorium Maastricht. Zij hebben zich tot doel gesteld om het 20ste-eeuwse repertoire te verkennen en naar een breed publiek te brengen. Het ensemble werkt met Anastasia Safonova.
Inspyria Quartet
(Marnix Verberne, Viola - María del Mar Moreno Raya, Piano – Isabel Olmo Lorenzo, Cello - Pedro Cruz Vieira, Violin)
Joaquin Turina (1882-1949) Piano Quartet op. 67 in a minor (1931)
I. Lento – Andante Mosso
II. Vivo
III. Andante – Allegretto
Het Inspyria Quartet is een nieuw ensemble dat in 2021 werd opgericht door vier enthousiaste jonge musici met ieder een heel verschillende achtergrond, maar dezelfde passie voor kamermuziek. De groep bestaat uit violist Pedro Cruz Vieira, altviolist Marnix Verberne, celliste Isabel Olmo Lorenzo en pianiste Mar Moreno Raya. De leden van het kwartet hebben elkaar ontmoet op Conservatorium Maastricht, waar ze momenteel kamermuziek studeren bij Anastasia Safonova.
Wat hen bindt is een ontembare passie voor kamermuziek en de vastberadenheid om door hard werken naam te maken in de wonderschone wereld van de kamermuziek. De naam van het kwartet komt voort uit het gevoel van inspiratie dat ze ervaren door het samenspelen. Het feit dat een ander je kan inspireren door zijn of haar muzikale gevoel en inzicht is een prachtig, zelfs magisch gegeven.
Op hun programma staan momenteel o.a. het pianokwartet in c-klein, op. 13 (1883-1884) van Richard Strauss en het pianokwartet in a-klein, op. 67 (1931) van Joaquín Turina.
De jury
Jos Roeden (vz)
Jos Roeden (1979) studeerde klarinet aan Conservatorium Maastricht en Koninklijk Conservatorium Den Haag en daarna Kunst & Zaken aan de Faculteit der Kunsten van de Universiteit Leiden. Tijdens zijn studie maakte hij als klarinettist en basklarinettist onder meer deel uit van het Nationaal Jeugd Orkest en het Jeunesses Musical World Orchestra. Na zijn studies koos hij al snel voor het programmeursvak. Van 2005 tot en met 2013 was hij als programmeur Opera & Klassiek werkzaam bij Parkstad Limburg Theaters. Tussen 2011 en 2013 was hij adviseur Orkesten voor de Raad van Cultuur. Sinds 2014 is hij als Artistiek Programmeur verbonden aan philharmonie zuidnederland. Sinds 2021 combineert hij zijn werkzaamheden voor philharmonie zuidnederland met de functie van Coördinator Opera & Klassiek bij Parkstad Limburg Theaters.
Dominique Vleeshouwers
Dominique Vleeshouwers, die naast de eerste prijs, pers- en publieksprijs van de TROMP International Percussion Competition 2014 ook als eerste percussionist de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs won, is een Nederlandse slagwerksolist die bekend staat om zijn virtuositeit en unieke projecten.
Hij soleerde o.a. met het Koninklijk Concertgebouworkest, Tokyo Sinfonietta, Asko||Schönberg ensemble, Nederlands Kamerorkest, Orquesta Filarmónica de la UNAM, Nederlands Philharmonisch Orkest, philharmonie zuidnederland, het Nizhny Novgorod Philharmonic Orchestra en de Ural Philharmonic.
Tot de hoogtepunten van zijn projecten als maker behoren Marching & Breakin’, een spectaculair concert voor de opening van TROMP 2018 met vijf solisten, een breakdance crew en een groot blaasorkest, Visiting Beethoven, een innovatief concert over het leven van Beethoven, voor de serie Tracks van het Concertgebouw, maar ook Six Japanese Gardens met muziek van Kaija Saariaho en schilderijen van Marcel van Hoef, en Blurred Lines met danser Redo.
In de planning voor de komende tijd staan o.a. een samenwerking met schrijver en Booker Prize-winnaar Marieke Lucas Rijneveld, een nieuw concept voor philharmonie zuidnederland, een nieuw elektronisch album, een multidisciplinair project getiteld A New Dawn: For New Tomorrows, en soloconcerten met het Nederlands Studenten Orkest, Castilla y León Symphony Orchestra en Bern Symphony Orchestra.
Naast zijn passie voor zowel klassiek slagwerk als percussie uit de hele wereld is Dominique medeoprichter van Combined Creatives, een team dat sinds 2014 innovatieve en interdisciplinaire concepten voor de kunsten ontwikkelt.
Hij studeerde in 2013 cum laude af aan het Conservatorium van Amsterdam met de voorstelling Kindsoldaat, waarmee hij de AHK eindwerkprijs won voor het meest bijzondere eindexamenwerk van alle Amsterdamse kunstopleidingen. In datzelfde jaar werd hij gevraagd om met DJ Patrice Bäumel een minimal live set te verzorgen tijdens het Amsterdam Dance Event. Dominique speelt ook graag kamermuziek en werkte samen met het Pavel Haas Quartet, het Moscow Contemporary Music Ensemble en het Nederlands Blazers Ensemble. Met Ivo Janssen en Mallet Collective Amsterdam maakte hij in een uitverkochte Grote Zaal van het Concertgebouw een live opname van Simeon Ten Holts Canto Ostinato.
Aangezien Dominique graag jonge percussionisten begeleidt en inspireert, werkte hij als gastdocent aan de Hochschüle für Musik in Detmold en als coach in het team van Percussion Friends aan de Sweelinck Academie van het Conservatorium van Amsterdam. Hij heeft daarnaast twee marimbamethodes geschreven, genaamd Time for 4, die later dit jaar zullen uitkomen. Hij gaf masterclasses aan conservatoria over de hele wereld, o.a. in Shanghai, Sao Paulo, Moskou en Tokio. Dominique is een Adams Artist en kreeg voor zijn instrumentarium ondersteuning van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Stichting Eigen Muziekinstrument.
Hylke van Lingen
Hylke heeft een muzikale achtergrond. Hij begon op zijn vierde met vioolspelen. Toen hij zeven werd, stapte hij over op de cello, die hij nog steeds bespeelt.
Hylke behaalde aan de Universiteit Utrecht een bachelor Musicologie en een master in Cultuurgeschiedenis vanaf de Verlichting. Hij schreef zijn masterscriptie over de citaten en zinspelingen in het achtste strijkkwartet van Sjostakovitsj. Na zijn studie werkte hij als freelance musicoloog.
In zijn vrije tijd speelt Hylke graag strijkkwartetten en doet hij aan CrossFit.
In 2009 werd hij artiestenmanager bij Interartists Amsterdam, waarvan hij sinds 2019 mede-eigenaar is.
Hij is voorzitter van NFACM, de Nederlandse Federatie Artiesten en Concert Managements.
Nino Gvetadze
"Gvetadze laat haar vleugel fluisteren en zingen, en laat de rijke kleuren van de muziek prachtig stralen. Met haar verfijnde aanslag weet ze de nachtelijke, dromerige sfeer in het hart te treffen" - Het Parool
"de Keuze van Klara:
Het is duidelijk: Nino Gvetadze is een te ontdekken pianiste!" - Radio Klara
De Georgische pianiste Nino Gvetadze, geboren en getogen in Tbilisi, is internationaal actief als solist en kamermusicus. Haar uitvoeringen worden geprezen door talloze critici in heel Europa en Azië. Nino ontving verschillende prijzen, waaronder de tweede prijs, de persprijs en de publieksprijs op het internationale Franz Liszt-pianoconcours 2008. In 2010 won ze de prestigieuze Borletti-Buitoni Trust Award.
Nino heeft opgetreden met vele voortreffelijke dirigenten zoals Michel Plasson, Yannick Nézet-Séguin, Michel Tabachnik, John Axelrod en Jaap van Zweden en met orkesten als het Rotterdams Philharmonisch, Nederlands Philharmonisch, Bergische en de Rheinische Philharmonie, Münchner Symphoniker, het Noord Nederlands Orkest en Residentie Orkest. Ze toerde met het Mahler Kamerorkest, Kammerakademie Potsdam, Nederlands Jeugdorkest en Amsterdam Sinfonietta.
In 2018-19 was Nino het gezicht van Classic FM Nederland. Haar optreden met het Brodsky Quartet tijdens het Prinsengrachtconcert werd live op tv uitgezonden. Ze was te zien in de BBC4-documentaire Story of Music en speelde live op tv op de instrumenten van Hector Berlioz en Vladimir Horowitz. De opname van Nino's recital in de Sendesaal Bremen is geselecteerd voor het ARD Radiofestival.
Nino heeft over de hele wereld opgetreden, zowel met recitals als kamermuziekconcerten, onder meer in Hannover (PRO MUSICA Preisträger am Klavier-Zyklus), Bayreuth, Herkulessaal en Prinzregententheater München, met Jean-Yves Thibaudet op het Spoleto Festival, Lucerne Piano Festival, Bunka-kaikan Hall Tokyo, Kuhrhaus Wiesbaden, het Festival Piano aux Jacobins (Toulouse), Kuhmo Chamber Music Festival (Finland), Wigmore Hall London en Tonhalle Zurich. In Nederland is Nino een vaste gast in de meest prestigieuze concertzalen, waaronder het Concertgebouw Amsterdam, Muziekgebouw Eindhoven en Vredenburg Utrecht.
Nino Gvetadze is een Challenge Classics artiest. Haar eerste cd bij dit label, Ghosts, bevat de 24 Préludes van Frederic Chopin. Deze kreeg veel lovende recensies en belandde op de longlist voor de ‘Preis der Deutschen Schallplattenkritik’. Het album Ghosts werd gepresenteerd tijdens recitals in de Benelux en Duitsland. Vier van Nino's eerdere veelgeprezen cd's zijn uitgegeven door de volgende labels: pianowerken van Moessorgski (Brilliant Classics), Preludes op. 23 en 32 van Rachmaninov (Etcetera), Debussy met Préludes boek I, Estampes en Claire de Lune (Orchid) en Widmung met pianowerken van Liszt (Orchid). De cd Debussy was de 'keuze van de redactie' in het blad International Record Review. Nino's meest recente cd Visions, opgedragen aan de Engelse componist Cyril Scott, werd zeer goed ontvangen en in de Volkskrant en het Parool genoemd als een van de beste opnames van 2019!
In Tbilisi studeerde Nino Gvetadze bij Veronika Tumanishvili, Nodar Gabunia en Nana Khubutia. Na haar afstuderen verhuisde ze naar Nederland om te studeren bij Paul Komen en Jan Wijn. Sinds 2008 speelt Nino in een pianotrio met haar collega's Frederieke Saeijs en Maja Bogdanovic.
Ze speelt op een Steinway vleugel die ze in bruikleen heeft van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Nino Gvetadze is medeoprichter en artistiek directeur van het Naarden International Piano Festival.