Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

NEWS

In de Spotlight – Student Márton Kereszturi’s nieuwste project uitgezonden op de nationale Hongaarse televisie

9 september 2025

Student Márton Kereszturi’s (Instagram @martonmusic)

Márton Kereszturi, vierdejaarsstudent Electronic Music Performance aan het Conservatorium Maastricht, is een inspirerende student. Als hoofdcomponist van de recente speelfilm ONE MORE LIKE verbindt hij zijn klassieke pianobasis met hedendaagse elektronische invloeden. Zijn unieke muzikale reis – van klassiek en jazz tot filmcompositie – laat zien hoe veelzijdigheid en passie kunnen leiden tot indrukwekkende internationale erkenning.

Kun je iets over jezelf vertellen?
Mijn naam is Márton Kereszturi en ik ben vierdejaarsstudent Electronic Music Performance aan het Conservatorium Maastricht, evenals hoofdcomponist van de speelfilm ONE MORE LIKE. Mijn muzikale reis begon als klassiek pianist, waarna ik mijn eigen poppianostukken ging componeren. Aangemoedigd door Bob Leone, voormalig National Projects Director van de Songwriters Hall of Fame, besloot ik een carrière in filmmuziek na te streven. Hoewel ik oorspronkelijk International Business Economics studeerde, bleef mijn passie voor filmmuziek groot. Tijdens mijn studie ontdekte ik ook jazz, wat mijn muzikale horizon enorm verbreedde, maar ik werd het meest aangemoedigd door Karoly Palfai, die vanaf het begin echt in mij geloofde en me kansen gaf om in zijn films te werken. Tot op heden heb ik muziek gecomponeerd voor verschillende van zijn films, waaronder AIR HUNGER en de kritisch bejubelde korte film BOUND LEGS.

In the Spotlight – Márton Kereszturi

Waarom koos je voor het Conservatorium Maastricht?
Oorspronkelijk wilde ik in de Verenigde Staten studeren, maar door de pandemie koos ik voor Nederland, dichter bij mijn geboorteplaats Boedapest. Ik begon met jazzpiano aan een ander Nederlands conservatorium, maar realiseerde me al snel dat ik me wilde richten op elektronische muziek en productie, wat me naar Maastricht bracht. Ik waardeer de internationale sfeer van het conservatorium en de culturele uitwisseling met medestudenten enorm.

Hoe heeft je studie je benadering van filmmuziek beïnvloed?
Het programma in Maastricht stimuleert veel zelfstandig leren, wat goed bij mij past. Dankzij docenten zoals Freddy Tings, Jesse Passenier en Sam Wamper heb ik mijn vaardigheden aanzienlijk kunnen ontwikkelen. Dit hielp me ook om toegelaten te worden tot de Pre-Master aan Musicube Academy voordat ik mijn bachelor had afgerond. De vrijheid en kwaliteit van het onderwijs hier zijn werkelijk uitzonderlijk.

Vertel ons over je carrière tot nu toe
Sinds 2019 werk ik nauw samen met een regisseur aan zijn films. Onze korte film BOUND LEGS won zeven internationale prijzen voor mijn muziek, en de tv-film AIR HUNGER ontving een eervolle vermelding bij de Accolade Global Film Competition. Onze nieuwste speelfilm, ONE MORE LIKE, waarvoor ik hoofdcomponist en producent was, ging onlangs in première op de Hongaarse nationale televisie. Ondanks een beperkt budget wisten we met een klein team een professionele score te produceren.
Daarnaast werden we recentelijk in Californië onderscheiden bij de Accolades-competitie voor de score en vijf andere prijzen, naast films van Oscar-winnende internationale sterren, waaronder een documentaire geregisseerd door Tilda Swinton en een andere geproduceerd door Jane Fonda en Gustavo Santaolalla. Meer details zijn te vinden op deze Facebookpagina.

Humanitarian Award of AIR HUNGER (Accolades Competition California)

Wat inspireerde je bij het componeren voor ONE MORE LIKE?
Ik kreeg het script ruim voor de opnames, wat me voldoende tijd gaf om de muzikale sfeer te creëren. De thema’s van sociale media en online seksuele platforms vroegen om een frisse elektronische sound met synth- en trap-invloeden. Samen met mijn co-componist Áron Ipsics creëerden we sterke melodieën. Adam Takács en Kata Bóta droegen indrukwekkende eindtitels bij, en de band La Movida Cuba leverde authentieke dansnummers. Mijn opleiding, waaronder lessen bij Paul van het legendarische Tangerine Dream, heeft mijn elektronische stijl sterk beïnvloed.

Marton & Aron with Gustavo Santaolalla @ Soundtrack Cologne

Welke adviezen heb je voor aankomende filmcomponisten?
Ik ben zelf nog aan het leren, maar bij Soundtrack Cologne kreeg ik waardevolle adviezen van gerenommeerde componisten zoals Gustavo Santaolalla: ken jezelf, zet je ego opzij en ondersteun de visie van de regisseur. Dit klinkt simpel, maar is een flinke uitdaging. Wat mij werd verteld, is dat als je echt van filmmuziek houdt en er volledig voor gaat, succes uiteindelijk onvermijdelijk is.

Met zijn onderscheidende geluid en toewijding heeft Márton zich weten te vestigen in een competitieve industrie. Zijn ervaring biedt inzicht voor jonge componisten die geïnteresseerd zijn in filmmuziek. We kijken uit naar de projecten die hij in de toekomst zal ondernemen. We bedanken Márton voor zijn tijd en bijdrage aan dit interview en wensen hem veel succes met zijn komende projecten. Wil je meer van zijn werk zien? Bekijk zijn Instagram: @martonmusic

Trailer One More Like

More news

In Memoriam Adri van Velsen (1946–2025)

9 september 2025

In de schijnwerpers - Douglas Weiss Docent Jazz Contrabas

12 februari 2025