Master
Hoorn
Studenten van over de hele wereld worden in dit vakgebied opgeleid om professionele hoornblazers te worden en zijn voorbereid om als muzikanten in een professioneel orkest te spelen. Adriaan van Woudenberg, Jacob Slagter (Solo Hoornist Concertgebouworkest), Hubert Crüts (Solo Hoornist Gürzenich Orchester Köln) en Erich Penzel (Professor HFM Köln) zijn jou al voorgegaan.
Het bachelor programma richt zich voornamelijk op het ontwikkelen van muzikale en technische vaardigheden. Er wordt veel aandacht besteed aan het standaard solorepertoire, kamermuziek en orkestspel.
Tijdens het masterprogramma ligt de nadruk op de creatieve persoonlijkheid en de algemene muzikale excellentie van het hoornspel in verschillende muziekstijlen, van barok tot hedendaagse muziek.
In zowel het bachelor- als het masterprogramma worden studenten getraind in auditie doen. Dit ter voorbereiding op belangrijke hoorncompetities in heel Europa.
Tijdens klassenconcerten krijgen studenten de kans om op te treden onder begeleiding van piano. Ze leren samen te spelen door ensembles te vormen met 4 tot maximaal 18 hoornblazers. Op deze manier leren ze flexibiliteit, wat later in het professionele veld buitengewoon belangrijk is voor harmonieuze interactie (zowel muzikaal als psychologisch).
Docenten Willy Bessems (1/3 Hoornist Gürzenich Orchester Köln) en Will Sanders (Professor HFM Karlsruhe, voorheen Solo Hoornist Symfonie Orkest Bayerischen Rundfunk, Solo Hoornist Bayreuther Festspiele) werken nauw samen en vullen elkaar aan op het gebied van muzikaliteit. Will Sanders heeft uitgebreide ervaring op symfonisch gebied, begon zelf in opera en speelt kamermuziek en recitals op het hoogste niveau.
Willy Bessems is nog steeds actief in de orkestwereld en zijn operakennis is ook van enorm belang.
Elk jaar worden er masterclasses georganiseerd met gasten zoals Günther Högner, Hermann Baumann, Radovan Vlatkovitsch, André Cazalet, Radek Baborak, Guido Corti, Stefan Dohr en Andrew Bain.
Alumni van de hoornklas spelen nu in orkesten zoals het Symfonie Orkest Bayerischen Rundfunk, Concertgebouworkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Radio Filharmonisch Orkest, WDR Symfonieorkest, NDR Symfonieorkest, Frankfurt Radio Orkest, SWF Radio Orkest, NHK Japan, Bogota Philharmoniker, enz.
Of werken aan universiteiten zoals The University of Arts and Music Geidai Tokyo, University EAFIT Colombia, HFM Hannover, HFM Köln, HFM Karlsruhe enz.
Maak kennis met ons team
Ontmoet je docenten
Curriculum
Curriculum
Voordat je je aanmeldt
Toelatingseisen
Eerste ronde
De auditie bestaat uit twee rondes. Voor de eerste ronde moet de kandidaat 2 video's opnemen die het volgende bevatten:
-
Video 1: Een korte introductie over zichzelf in het Engels: praat over je muzikale ervaringen, je motivatie om muziek te studeren, je hoofdvak en waarom je ervoor kiest om auditie te doen aan het Conservatorium Maastricht.
-
Video 2: In de tweede video demonstreert de kandidaat hun artistieke en technische vaardigheden. De video moet in één keer worden opgenomen, zonder onderbrekingen of bewerkingen. De kandidaat begint met het noemen van hun naam en studentnummer van het Conservatorium Maastricht. De video moet de volgende stukken bevatten:
Recitalstukken
Twee recitalstukken: concerto, sonate of solostuk van contrasterend karakter, op het niveau van de volgende stukken:
-
W.A. Mozart: Hoornconcert nr. 4
-
R. Strauss: Hoornconcert nr. 1 op. 11
-
H. Neuling: Bagatelle
-
R. Schumann: Adagio en Allegro
-
V.D. Kirchner: Tre Poemi
-
O. Messiaen: appèl interstellaire
4 orkestfragmenten
De kandidaat neemt 4 orkestfragmenten op die regelmatig worden gevraagd bij audities voor orkestbanen.
De fragmenten moeten uit verschillende historische stijlen komen.
Aanvullende video's (niet vereist): de kandidaat kan concertvideoregistraties aanleveren.
De video's moeten worden geüpload naar een online platform zoals YouTube.com of Vimeo.com. Het is de verantwoordelijkheid van de kandidaat om ervoor te zorgen dat de videolinks werken.
Tweede ronde
De kandidaat wordt uitgenodigd om naar Maastricht te komen voor een live auditie in persoon. Het repertoire voor de live auditie blijft hetzelfde. Extra repertoireverzoeken kunnen door de commissie worden gedaan.
In de tweede ronde wordt de kandidaat altijd uitgenodigd voor een online interview met een van de Master Project Coaches. In dit interview bespreken we de motivatie en ervaring van de kandidaat op het gebied van onderzoek en cultureel ondernemerschap. De Master Project Coach bepaalt bovendien het niveau van Engelse taalvaardigheid.